Tuesday, December 30, 2008

Ungu feat. Rossa - Tercipta Untukku





Menatap indahnya senyuman di wajahmu
Membuatku terdiam dan terpaku
Mengerti akan hadirnya cinta terindah
Saat kau peluk mesra tubuhku, oohh

Banyak kata yang tak mampu ku ungkapkan
Kepada dirimu

reff:
Aku ingin engkau selalu
Hadir dan temani aku
Di setiap langkah yang meyakiniku
Kau tercipta untukku

Meski waktu akan mampu
Memanggil seluruh ragaku
Ku ingin kau tahu
Ku selalu milikmu
Yang mencintaimu
Sepanjang hidupku

Sungguh hanya lah dirimu
Yang aku cintai
Dan sungguh ku kan di sisimu
Hingga ku mati

repeat reff


Wednesday, December 24, 2008

Dicipta Olehnya

Entri hari ni adalah adaptasi dari sebuah lagu yang aku sgt suka dari Ungu - Tercipta Untukku. Tapi lagi tu hanya mengisahkan satu jodoh yang telah confirm menjadi milik seseorang. Apa yang aku nak kongsikan adalah resmi kita sebagai hamba yang dicipta olehnya yang akhirnya menjadi milik sementara jodoh seseorang.

Mungkin agak pelik bunyinya, akan tetapi ianya adalah lumrah dalam kehidupan seharian. Kita sebenarnya sangat jahil tentang beberapa perkara yang sangat rumit dan selalunya tiada jawapan khusus. Jahil yang dimaksudkan bukan bermaksud bodoh...akan tetapi bermaksud sangat tidak tahu. Perkara-perkara tersebut hanya mampu diusahakan tapi tidak ada jawapan awal yang mungkin kita akan ketahui pada awal usaha kita. Ianya adalah REZEKI, JODOH dan AJAL. Mungkin ada beberapa perkara lain lagi. Tapi aku lebih berminat nak membincangkan tiga perkara ini sahaja.

Pagi tadi setibanya aku kat kawasan bangunan opis aku, kelihatan orang ramai ada kat tepi jalan depan simpang nak masuk opis tu. Rupanya ada kemalangan. Dari jauh aku lihat dah ada bungkusan plastik hitam yang menutup mayat. Ah..sudah, belum penah lagi ada kes mati kat jalan ni. Ni la yang kali pertama. Lepas parking keta aku terus pergi kat crowd tu. Kelihatan beberpa orang yang aku kenal sugul dan bersedih. Aku dapat rasakan si mati adalah seorang yang aku kenal.

AKU: Dila!...saper?

DILA:Budak MHI (Melaka Hari Ini). Yang antar suratkhabar tu.

Dila kelihatan sugul. Dia kenalan rapat si mati. Aku pergi lagi dekat kat Dila..

DILA: Baru tadi je bang saya nampak dia kuar dari opis...dah meninggal dah.

Hidup ni mmg tak seperti kita jangka...Ajal tu boleh datang bila2 di mana sahaja. Macam yang aku cakap tadi dan memang kita sedia maklum ianya suatu yang kita sangat tidak tahu...sesuatau yang kita hampir tak boleh nak usahakan...

Rezeki pun mcm tu...cuma bezanya ianya suatu yang kita boleh usahakan dan kita mampu untuk membuat piliah di jalan mana rezeki kita datang. Tapi ianya masih dalam percaturan tuhan. Kalau tuhan tak mahu rezeki kita di jalan itu, maka susahlah kita di jalan itu yang akhirnya kita mungkin beralih arah dalam mencari rezeki di jalan itu. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Jangan pelik kalau lulusan undang2 menjadi penyanyi, atau lulusan ekonomi menjadi guru bahasa. Kita hanya mampu berusaha. Jalan ceritanya adalah kita, tapi destinasinya adalah dari tuhan.

Jodoh? Suatu yang sangat fleksibel dan complicated. Kita selalu berfikir dan membuat pilihan adakah seseorang itu adalah yang terbaik untuk kita mahupun yang sebaliknya....jangan kita selalu membuat spekulasi pada jodoh yang tak panjang kerana setiap yang terjadi itu ada hikmahnya dan mungkin jalan yang terbaik bagi seseorang itu adalah di jalan itu. Buatlah pilihan dengan bertawakkal dan memohon petunjuk darinya....Kita dicipta oleh-Nya dan si dia yang kita pilih itu tercipta untuk kita dan begitu juga sebaliknya. Munkin hari ni dia yang terbaik tapi mungkin tidak esok...beristikharahlah...semoga pilihan anda tepat dan berkekalan hendaknya...


Tuesday, December 23, 2008

Disember Ini

Sememangnya tahun 2008 ni dah nak sampai penghujungnya.....Hah! dah december dah rupanya...masa berlalu sangat pantas sampaikan aku rasa seperti tidak sempat berbuat apa-apa di dalam tahun ini. Azam? entahlah...aku pon selalu tak pasti apa azam tahun baru aku. Biasanya aku akan buat azam pada penghujung tahun untuk tahun berikutnya....tapi selalunya aku akan terlupa apa azam yang aku buat tu...apparaaa....

Aku selalunya menantikan setiap Disember pada setiap tahun. Pertamanya kerana Hari Lahir aku pada bulan Disember. Kedua kebanyakan orang-orang yang aku sayang dan yang 'pernah aku sayang' juga pada bulan disember. Tapi tahun ni ada kelainan sikit, aku hampir terlupa 4 Disember lepas hari jadi aku..sebabnya aku sibuk training kat KL untuk jadi Authorized Service Provider kepada Fuji Xerox di Jalan Kuchai Lama. Walaupun ramai jugak yang wish aku....tapi seolah2 tahun ni macam menjadi tahun yang tak berapa nak happy bagi aku. Apapun special thanks kepada makcik aku yang telah bagi hadiah pada aku. Rasanya ni la kali pertama aku dapat hadiah hari jadi dan orang memberi sesuatu yang memang aku nak.

Selainnya Disember ni juga menyaksikan pertambahan seorang lagi ahli keluarga aku. Adik lelaki aku dah pun melangsungkan perkahwinannya pada 20 Disember lepas. Tak larat aku nak tolong organize majlis perkahwinan ni. Sungguh memenatkan. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Satu jer yag aku boring pasal majlis ni....aku rasa hari tu paling banyak aku mendapat soalan yang sama yang ditanyakan pada aku sampai aku dah malas nak jawab....

"Haa....adik kau dah selesai...kau bila lagi?"
"Kau ni tunggu apa lagi...keje dah ada.. keta dah ada...duit ada.."
"Along...makcik ingat kau yang kawin....rupanya adik kau dulu.."
"Ni bukan langkah bendul lagi ni....dah langkah bumbung...macam mana bole adik kau plak yang dulu ni?"


Naik malas aku nak jawab semua soalan tu....last2 aku jawab pendek jer....

"Insya Allah bulan 8....tapi tahun jangan tanya la..."

Ada pulak yang sengal tu....tanya soalan ni pulak....

"Haa..Baguslah...dengan orang mana?"

"Dengan orang beriman..."

Kadang-kadang aku rasa tak sedap pulak memberi jawapan lucu tapi boleh menyakitkan hati...tapi hati aku ni lagi sakit kalau terus dihujani dengan soalan-soalan sebegitu bertalu-talu. Kadang-kadang aku lari daripada org2 kampung atau sedara mara yang kelihatan dari jauh seperti nak tanya soalan yang sama pada aku....Hati aku...hanya tuhan yang tahu....

Bukan aku sengaja nak lambat2kan kawin ni....bukan aku suka sangat hidup membujang huru hara ni...tapi mungkin tuhan belum nak izinkan aku nak berumahtangga. Mungkin aku belum betul bersedia, atau mungkin tuhan mahu aku selesaikan tanggungjawab lain yang lebih besar yang belum aku selesaikan atau mungkin juga aku belum betul2 berusaha dalam hal2 perjodohan ni....Satu yang aku yakin, sememangnya sekiranya usaha yang dilakukan belum membawa hasil, semestinya tuhan sedang yang terbaik untuk kita. Aku terkadang terfikir, siapa yang akan hidup bersama aku dan menjaga aku sampai aku mati, siapa yang sanggup mati dari semalam lagi mati untuk aku sekiranya aku berjanji sanggup mati untuknya hari ini, siapa yang boleh lebih menyayangi aku lebih daripada yang mak aku beri selama ini.....

Semua persoalan tu belum terjawab. Aku tak pasti di mana silapnya....tapi biarlah tuhan tuhan memilihkan untuk aku yang terbaik untuk hidupku. Segalanya terserah kepada-Nya. Untungnya aku masih punya kawan2 dan sahabat yang sentiasa di sisi menghibur hati.

Aper plak citer pasal kawin ni...

Bisnes? Susah nak cakap pada zaman awal kegawatan ekonomi ni...aku dah nampak bisnes dah mula slow down...tapi alhamdulillah masih boleh bernafas....cakap pasal ni aku teringat sebuah lukisan burung terbang kat dalam Perpustakaan UM masa aku belajar dulu. Tajuk lukisan tu "Patah Sayap Terbang Jua." Itu sangat memberi erti dan sumber inspirasi serta motivasi kepada aku untuk meneruskan perniagaan ini walau apa jua cara sekalipun...Insya Allah semoga dengan doa tulus dari semua aku bakal berjaya lagi di masa depan.

Tak berapa hari lagi nak ker tahun baru....aku ingat tahun ni takyah buat azam la....buat jer short target yang aku nak grab dalam tempoh tertentu...mungkin itu sahaja caranya untuk terus maju ke hadapan.....Semoga Allah terus meredhoi dan merahmati.


Tuesday, November 25, 2008

Bunkface - Situasi



Diskriminasi menjatuhkan aku
Reputasi kini menjadi bisu
dan aku , ku layu
disitu

Mengharapkan sesuatu yang baru
itulah impian aku

C/O
Dan bila kau menghilang
Musnah la, musnah impian
tuk menggapai bintang
terangi hidup ku
Ku mahu kau tahu
engkaulah, destinasiku
dalam ingatanku .. oh oh oh…

Kerana diri ini tak daya lagi
menempuh hidup yang ku temui
dan aku , ku tunggu .. oh oh oh
disitu

Mengharapkan sesuatu yang baru
itulah impian aku

C/O dan C/O lagi…

Monday, November 10, 2008

Hati Yang Neutral

Pernah tak korang menjalani suatu period yang mana hati menjadi sangat neutral? aku tak tau kenapa aku menamakannya sebagai neutral. Mungkin kerana aku baru sahaja menjalani sesebuah perasaan dgn tahap maksimum dalam satu tempoh masa yang agak lama. Yang akhirnya menyebabkan aku telah lupa bagaimana hendak berperasaan lagi. Susah macam mana nak terangkan keadaan yang sangat neutral ini. Tapi ianya suatu yang agak ganjil di mana engkau tidak akan dapat kepuasan yang maksimum dalam berperasaan. Contohnya kalau berasa gembira, kau tak dapat merasa gembira yang maksimum, kalau sedih kau tak mampu menangis kalau seronok kau tak rasa hebat keseronokan itu.

Begitu juga lain2 perasaan yang kita semua rasa pada saban hari dan saban waktu. Hari2 kita dipenuhi dengan perasaan. Dan setiap perasaan itu ada kadarannya sama ada banyak atau sedikit. Aku tak tahu sama ada perasaan aku yang sangat neutral ini akan berkekalan atau hanya bersifat sementara. Tapi yang pastinya menjalani keadaan yang neutral ini membuatkan aku kurang seronok dan kurang kepuasan dalam melakukan sesuatu. Aku sukar untuk bergembira semaksimum mungkin, sukar berasa sedih dalam hal yang sepatutnya aku harus menunjukan rasa sedih itu, sukar untuk menyayangi walaupun yang disayangi itu amat menyayangi. Sehinggakan menyebabkan keretakan dan dan menjadi belah yang tidak menyebabkan aku rasa sedih atau kecewa.

Ya....aku sangat berhati neutral pada ketika ini. Walau pada zahirnya aku kelihatan biasa sahaja dan masih bergembira melepak dan menghabiskan masa bersama kawan2, tapi sebenarnya aku sangat neutral sehinggakan tiada merasa keseronokan dalam menjalani hari. Melakukan perbuatan dan rutin yang hampir sama setiap hari. Sehinggakan hendak merasa bosan pon tidak boleh. Kesemua perasaan itu seolah punya limit. Aku seperti tidak boleh berperasaan secara normal lagi.

Aku tak kata yang aku tidak punya perasaan, tapi perasaan yang datang dalam diri aku ini seolah mempunyai batas. Tak tau la...ini mungkin proses biasa dalam pendewasaan. Aku sangat berharap ia tidak berkekekalan. Ya Allah, bantulah diriku ini. Kesepian dari petunjuk dari Mu.

Saturday, November 1, 2008

Takdir dan Manusia

Pernah tak korang terfikir yang kadang-kadang kita ni selalu befikiran sempit mengenai sesuatu perkara yang tejadi ke atas diri kita. Tak kira sama ada ianya suatu perkara yang baik mahupon yang beruk. Dan kadang-kadang kite terlepas pandang bahwa setiap yang berlaku itu sesuatu yang dikehendaki oleh-Nya walaupun kita mempunyai kuasa dan kebolehan atas usaha sendiri jika ianya sesuatu yang kita mahukannya terjadi walaupun ada campurtangan dari kuasa yang maha esa. Dalam pada itu kita selalu tersekat, tertangguh ataupun terhenti dalam melakukan sesuatu dalam pada mana hendak membuat sesuatu pilihan yang hendak dibuat. Kerana dalam membuat pilihan mampu mengubah sesuatu takdir yang akan berllaku di masa depan..

Ada juga yang mempertikaikan adakah 1. Pilihan yang dibuat itu merupakan sebahagian dari perjalanan takdir ataupun 2. Pilihan yang dibuat itu merupakan kuasa mutlak penuh seorang manusia dalam memilih jalan takdirnya. Kalau merujuk kepada option pertama itu akan menunjukkan kita ini tidak bebas dalam memilih takdir kita yang bermaksud manusia ini hanya menjadi kepada pelakon opera pementasan dunia hingga ke hari kiamat. Dan dalam pada itu kita juga terfikir jika benar sebegitu apakah ertinya akal kepada manusia jika akal itu juga telah diprogramkan untuk kita memilih sesuatu pilihan itu dan segala proses yang dijalankan oleh akal adalah sebahagian daripada jalan takdir kita.

Kalau merujuk kepada option kedua, kuasa mutlak dalam membuat pilihan merupakan sepenuhnya milik manusia. Dan sekiranya kita percaya kepada fahaman ini, ianya akan membawa kesan kepada kita yang mana kita akan mempercayai bahawa takdir tuhan itu ada banyak..yang mana sekiranya kita membuat pilihan A maka akan jadi takdir A dan kalau kita buat pilihan B akan terjadi takdir B.

Sebenarnya apa yang hendak aku sebutkan ini adalah bahawa, kita sebenarnya tidak layak nak mencampuri urusan yang berkaitan dengan takdir ni. Kerana memang kita telah tahu bahawasanya segala yang berlaku merupakan dengan kehendak-Nya dan setiap sesuatu itu mmg pasti adalah milik-Nya. Kedua-dua perbahasan itu merupakan percanggahan antara penganut fahaman Qadariah, Jabariah dan lain-lain seperti Muktazilah dan sebagainya.

Aku selaku seorang yang berfahaman Sunni (Ahl Sunnah Wal Jamaah) mengakui bahawa setiap yang berlaku adalah dgn dua kudrat iaitu dengan kehendak Allah dan juga usaha dan pilihan manusia itu sendiri. Tak boleh nak dibahaskan lagi kerana aku masih belum layak dan lengkap ilmu hendak membicarakan tentang hal ini. Mohon segala silap dan salah yang diperbahaskan dalam entri kali ini diberi komen yang membina. Aku insan yang dhaif ilmu dan sentiasa berharap petunjuk dan redho darinya. Wallahualam.

Thursday, October 30, 2008

Minggu Yang Sibuk Ntahaphapa

Kadang-kadang bila hidup dalam bisnes ni menyebabkan aku menjadi bz yang ntahapahapa. Kengkadang aku pun tak pasti apa yang berlaku sepanjang minggu tu walaupun aku telah melakukan semua kerja dengan baik dan lancar. Tapi bile petang aku berfikir semula aku tidak bekerja secara maksimum dan sepenuh tenaga dalam memajukan diri sendiri. Mungkin ini yang dinamakan rezeki, kerana bila kita kerja sedikit hasilnya dapat banyak. Tapi bila kite usaha banyak dapat hasil yang sedikit. Selalunya kita tersilap, kerana kita selalu bersifat statistisme (istilah yang aku buat sendiri ni, tak tau ada ke tak) yang bermaksud sesuatu yang kita lakukan bersifat terlalu objektif dan berorientasikan result. Sedangkan dalam pada mengusahakan sesuatu itu ianya bersifat subjektif dan tidak mempunyai suatu formula yang khusus dalam menjayakannya. maksudnya disini, kita selalu nak tengok suatu hasil yang baik setelah berusaha dgn keras, akan tetapi bila kita gagal melaksanakan sesuatu itu ianya akan menjadi penyesalan kerana kita beranggapan yang kita telah mengusahakan sesuatu di dalam takat usaha yang sama dgn kejayaan yang pernah kita buat.

Macam tu lah yang berlaku pada aku dan kita semua. Kadang2 aku terasa nak bekerja makan gaji. Mungkin mudah sebab tak terlalu banyak skop kerja yang nak difikirkan. Semuanya terlah diaturkan. Biarlah...yang penting usaha itu meupakan kunci segala. Sebagai seorang Islam, nilai sesuatu kerja yang dilakukan itu bukan terletak pada hasilnya, tapi pada takat usahanya. Jadi kalau kita telah berusaha keras dan gagal kemudiannya, tidak perlu ada penyesalan kerana ianya kuasa tuhan menentukan.

Kadang kadang aku selalu tercampurkan antara urusan peribadi dgn bisnes. Tapi apa nak buat, kerana mmg itu lah kehendak masa yang diperlukan oleh aku dalam menjalankan sesuatu. Minggu ni kereta aku telah breakdown semasa sorang dari kawan aku pinjam keta aku. Aku sebenarnya agak hangin jugak sebab keta aku tu tak penah beri masalah kepada aku. Bila sampai kat tangan orang lain pulak jadi macam ni. Apa nak dikatakan, aku hanya merancang tapi tuhan yang menentukan. Kadang-kadang aku rasa macam terlalu bermurah hati, tapi bila difikirkan balik ianya perlu kalau kita menjadi seorang yang berfikir dan meneliti sesuatu sebeleum memberi keputusan. Namun begitu semuanya berlalu dengan baik walaupun aku sedikit sedih bila kereta tu dipulangkan kepada aku dalam keadaan yang sebegitu. Sepanjang aku pakai pon tak penah terjadi seteruk tu. Lepas dah servis semalam rasa macam newborn pulak. Memang betul, orang tak akan rasa macam mana kita rasa apabila memiliki sesuatu. Kengkadang orang tak tahu nilai akan sesuatu yang kita miliki tu adalah sangat bermakna pada kita walaupun nilanya dalam wang ringgit tak seberapa. Dan sememangnya sentimental value itulah menjadikan sesuatu yang kita miliki itu sangat berharga pada kita.

Tadi pagi aku sempat pegi ziarah kematian. Ayah kepada sorang kawan aku masa sekolah dulu. Aku sangat tersentuh melihat beliau selepas habis talkin dan tahlil dibacakan. Kawan aku tu kelihatan sedih yang ditahan-tahan. Seolah-olah aku dapat menyelami perasaan kawan aku tadi. Bukan apa, ayahnya tu sakit dah hampir 4 tahun dah. Sakitnya ayah aku tu sama seperti ayahnya.

Tak payahlahnak citer panjang kat sini, nanti akan memikirkan yang bukan2 pulak. Bila dah sibuk2 dalam hal2 macam ni rasa macam rugi masa pulak. Tapi masa aku tu diisi dgn berfaedah...takpelah. Dalam erti kata lain, ok jugak bila berlaku kesibukan yang ntahapahapa ni.

Monday, October 27, 2008

Sudah Lama Tidak Mengupdate...

Sudah sekian lama sejak ucapan raya yang lepas aku tak update kat sini...bukan sebenarnya aku telah tergolong dalam sifat manusia yang mala memblog...tapi aku sangat bz menyiapkan beberapa projek yang menuntut aku beroutstation di luar negeri kelahiran aku ini. Apapepun aku nak bagtau yang aku dalm keadaan selamat dan beriman....

Sebenarnya aku memang kekurangan modal nak bercerita di sini...dan aku bukannya suka sangat nak bercerita tentang diri aku...ini kerana akan menyebabkan seluruh dunia mengerti akan diri aku dan aku akan kekurangan rahsia tentang diri aku sendiri...Rahsia? perlukah? tapi sememangnya kite perlu masa untuk diri sendiri dan aku rasa masa bersendiri itu ialah masa aku menulis dalam blog ini dan dan ketika aku memandu seorang diri dalam kereta....tidak kira ke mana destinasi aku samada dekat atau jauh...


Kawan-kawan aku sekarang

Aku tak menafikan selepas kejadian putus-memutus dan belah membelah hati dan perasaan beberapa bulan lepas telah menyebabkan beberapa perubahan besar dalam hidup aku...yang paling besar adalah aku telah tukar kawan2 rapat aku yang aku selalu dampingi kepada kawan2 yang lain yang mana boleh memberi hiburan yang lebih pada aku....ermmm bukanlah aku bermaksud yang kawan2 kite ni hanya sekadar untuk kita berliburan sahaja...akan tetapi pada aku, aku berhak memilih siapa kawan2 aku dan ke mana hala tuju hidup aku tanpa ada orang2 lain yang kelihatannya seperti membantu dalam masa yang sama telah memusnahkan aku samaada secara sengaja atau tidak dan boleh jadi secara sedar atau separa sedar...

Kepada kawan2 yang aku mula jauhi....aku tidak bermaksud memutuskan silaturrahim ini...tapi mungkin ini adalah jalan terbaik bagi kita supaya hubungan silaturrahim ini berkekalan dan tidak terputus kerana hal remeh temeh yang berlaku....cukup sekadar kita berkawan sekadar 8 jam sehari di waktu pejabat dan tidak berkongsi apa2 selain masalah kerja. Mungkin kau sudah tidak layak berada di tempat istimewa itu lagi...dan jangan terperanjat jika aku hanya bertindak hanya sebagai majikan kau sahaja sekarang ini dan bukan lagi kawan2 nak mengeteh atau melepak mengira embun sampai ke pagi.

Kepada kawan2 yang selalu didampingi ketika ini.....aku sangat berterima kasih kerana sudi berkwan dgn aku sama ada di alam maya atau realiti...sungguh gathering harian itu tidak sia-sia walaupun aktiviti melepak itu memang kelihatannya sia-sia tanpa ada sebarang faedah juka tidak diambil kesan positif darinya.

Anyway..aku nak mengucapkan Selamat Deepavali kepada mereka2 yang menyambutnya. Aku telah melalui hari cuti yang membosankan tanpa kereta kesayangan aku kerana telah dipinjam oleh kwan baik aku...huhu...rindunyer kat keta aku......

Saturday, October 4, 2008

Dugaannya - Hujan

Disebabkan aku malas nak buat entri baru sempena hari raya ni... so aku bagi satu lagu yang agak kuarang digermari tapi aku suka lagu ni...sebab lagu ni bukan lagu kisah cinta...Enjoy the song...



DugaanNya - Hujan



DugaanNya - Hujan:

Woo..ooo

Bapanya mahukannya… jadi seorang askar
Bukan cita-citanya… bukan impiannya

Dia terlalu muda… tuk tinggalkan keluarga
Bila tiba masanya… pilu mula terasa

Berkecamuk hati… hatinya sendiri
Persoalannya kini sampai bila mampu ku bertahan… Mampukahku bertahan…

Woo..
Woo..ooo

Nampak ketara kah dilema diwajahku…
Diluarnya tenang tapi Tuhan saja tahu…

Beginikah selalunya cinta… diakhiri sekarang setelah dicurahkan semua
Cubaku dalami… sampai termimpi-mimpi
Namun apa yang ku jumpa semuanya sama

Berkecamuk hati… hatinya sendiri
Persoalannya kini sampai bila mampu ku bertahan…
Mampukahku bertahan…

Woo..ooo


Nampak ketara kah dilema diwajahku…
Diluarnya tenang tapi Tuhan saja tahu…
Ini semua dugaanNya… semua dugaanNya

Woo..ooo

Nampak ketara kah dilema diwajahku…
Diluarnya tenang tapi Tuhan saja tahu…

Sunday, September 28, 2008

Berhari Raya


Aku tak tau kenapa sejak beberapa tahun kebelakangan ni Hari Raya telah kurang mengujakan aku. Mungkin kerana sudah semakin berkurangan rumah2 saudara mara yang aku kunjungi kerana 'pemergian' orang2 tua yang menyebabkan family aku berasa tidak penting lagi untuk berhari raya di rumah tersebut. Atau mungkin juga aktiviti berhari raya aku terlalu similar saban tahun dengan tentatif dan aturcara program yang sama. Mungkin aku perlu membuat sedikit perubahan dalam berhari raya kali ini untuk menampakkan ianya menjadi happening. Tapi kalau nak jadi happening macam mana pulak? Kalau taun2 lepas aku mungkin berasa tidak meriah kerana mempunyai beberapa masalah yang melibatkan ekonomi diri sendiri. Suatu yang agak pasti, yang akhirnya menjadikan hari raya aku tu sedikit hambar disebabkan oleh sedikitnya duit...huhu. Maklumlah masa tu bisnes baru2 jer nak idup...dengan masalah payment lambat, tanggungan aku dan lain lain..Tapi Alhamdulillah tahun ni aku dah belajar dan aku berjaya membuat persiapan yang lebeih awal dalam nak menyambut hari raya...walaupun masa dah last minit.

Berpuasa dan Berhari raya

Kadang-kadang aku berasa pelik kenapa orang kita ni terlalu excited nak berhari raya. Yerlah...mungkin hanya pada masa ni sahaja kita mampu nak bercuti panjang, nak menziarah dan bergembira dengan saudara dan kawan, pulang ke kampung, membuat pembaharuan kepada diri, rumah, pakaian dan sebagainya. Tapi kita hampir terlupa apakah sebenarnya penghayatan di hari raya yang perlu kita buat dan sebenarnya diimplementasikan apabila kita menyambutnya. Seperti yang aku rasa semua orang tau, kita beraya kerana meraikan kemenangan dalam kita berpuasa selama sebulan di bulan ramadhan. Aku sedikit bersetuju bila ada mak bapak yang ada anak kecil bila nak ajar anak berpuasa dan mengugut "kalau tak puasa mana bleh raya". perkara ni aku rasa adabenarnya kat situ. Kalau ada yang syariat yang mengatakan barangsiapa yang tak berpusa maka haram baginya menyambut raya mungkin semua orang akan berpuasa. Tapi oleh kerana istilah puasa ini sangat subjektif, maka tiada lah syariat seperti itu diibuat oleh Yang Maha Esa untuk semua hambanya. Sebab puasa tu bukan sahaja menahan diri daripada makan dan minum, akan tetapi menahan dari perkara2 yang membatalkan puasa dan MEMBATALKAN PAHALA PUASA. Bab nak tahan diri dari makan dan minum tu dah satu hal, menahan dari perkara yang membatalkan lagi satu hal, dan yang paling susah ialah bab nak menahan dari perkara yang membatalkan pahala tu......arghh...lagi sangat susah...untuk diri aku sendiri pun akau rasa payah.

Kepada mereka yang berpuasa, aku mengucapkan syabas dan tahniah. Semoga Allah memberikan kamu semua rahmat dan rahamnnya kepada korang. Yang tak puasa tu...kau takyah la nak sebok2 nak beraya mengalahkan orang yang puasa....takde maknenyer....hahahaha.Pandai2 lah korang...kubur masin2 jawab.

Selamat Hari Raya

Di kesempatan ini aku nak mengucapkan Selamat Idulfitri kepada semua umat Islam yang telah bertungkus lumus berpuasa di sepanjang bulan Ramadhan ini dengan penuh keimanan. Kepada kawan2 aku...ampun dan maaf dipinta sekiranya ada kesilapan dan kesalahan yang telah dilakukan secara sengaja atau tidak sengaja kepada kamu semua. Tahun ni la first time aku ucap selamat hari raya dalam blog aku....hehehe. Mungkin ni salah satu cara nak menghappeningkan raya aku tahun ni..Akhir sekali, Selamat Hari Raya Buat semua yang membaca entri ini. Semoga kalina akan terus dirahmati dan diredhoi oleh Allah.

Saturday, September 27, 2008

Tak Mungkin Lagi - Kerispatih

Ni lagi satu lagu yang aku suka....sbb mungkin ada kene mengena dengan hidup aku kebelakangan ni...so enjoy the song...aku sediakan lirik sekali kat bawah ni...

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA



Kerispatih - Tak Mungkin Lagi

Tersentak aku seketika
Seakan-akan tak percaya
Saat ku lihat kau telah berdua
Sebelum sampai diriku melepas rindu

Tak satupun kata terucap
Ketika ku tanya mengapa
Air mata penyesalan mengalir deras
Itu pun tak bisa kembalikan dirimu

Kumaafkan semua ini
Walau tak ingin lagi ku melihatmu
Kumaklumi ketidaksabaranmu menanti
Bejana cinta yang ku tinggal sesaat

Sudahlah...
Lupakanlah...
Tak mungkin lagi
Kau kumiliki

Kumaafkan semua ini
Walau tak ingin lagi ku melihatmu
Kumaklumi ketidaksabaranmu menanti
Bejana cinta yang ku tinggal sesaat

Sudahlah...
Lupakanlah...
Tak mungkin lagi... (Tak mungkin lagi)
Tak mungkin lagi... (Tak mungkin lagi)
Tak mungkin lagi...
Kau kumiliki

powered by lirik lagu indonesia

Cinta dan Hak

Sebagai manusia, kadang-kadang kita terlupa yang kita ada hak-hak kita yang harus kita penuhi, dan kita juga perlu memenuhi hak-hak orang lain juga sebagai manusia. Dalam bab cinta juga macam tu, kadang-kadang kita harus merelakan seseorang yang kita sayang kerana dia menuntut haknya untuk menyayangi orang lain sekiranya dia tidak lagi berminat untuk menyayangi kita. Itu sangat pasti dan sangat selalu berlaku dalam kehidupan kita.

Kadang-kadang kita juga terlupa, apabila seseorang mula meunujukkan kasih sayangnya kita mempunyai hak kita sendiri sama ada untuk menerima dan membalas kasih sayang itu ataupun menolaknya. Dan kalau kita menolaknya hendaklah dengan menggunakan cara yang paling baik dan halus untuk mengurangkan kelukaan dalam hatinya. Sangat mustahil apabila sesuatu cinta itu ditolak, pihak yang menghulur kasih tidak merasai keterlukaan di dalam hatinya.

Dan jangan kau sekali-kali menerima seseorang yang kau rasa tidak layak menerima cinta daripada hati kau sendiri, kerana keterlukaan kerana kau memaksa diri untuk menyayangi adalah lebih parah daripada kau menyintai seseorang dengan sebab hati kau sendiri sayang kepadanya. memang benar cinta itu boleh dipupuk, tapi ianya kalau dipaksa, akan menyebabkan kitidaknormalan dan ianya akan berakhir dengan cara yang tidak normal juga. Sungguh sarkastik bahasaku ini sampai aku pun tak memahaminya. Kau pikirlah sendiri.

Thursday, September 25, 2008

Beroutstation

Kadang-kadang aku sendiri pun pelik macam mana aku boleh terjun dalam bidang IT ni walaupun aku mempunyai Sarjana Muda Usuluddin. Sesetengah orang berasa teruja dgn kepelikan ini dan sesetengah orang merasakan ini adalah suatu pembaziran tenaga manusia yang sepatutnya tak payah berlaku di dalam sesebuah negara yang nak mengaku sebagai negara Islam....mmg negara Islam la kot kalau dah majoriti masyarakat kita ni dah Islam.

Aku sangat gembira kalau dapat projek yang melibatkan kerja2 yang berada di luar kawasan negeri yang aku bermastatutin sekarang ni. Aku mmg suka pegi tempat orang. Tapi aku tak suka pergi berjalan dengan sekadar melancong. Mungkin kerana aku ni kedekut (agaknya) sampai nak pergi melancong pun nak berkira pasal duit. Atau pun sebenarnya aku ni tak mampu nak pergi melancong sebagaimana orang lain. Aku lebih suka jika aku berjalan ke tempat yang aku tidak pernah sampai dengan sesuatu tujuan tertentu seperti ada kerja rasmi yang perlu dilakukan di sana. Baru-baru ni aku dapat satu projek yang melibatkan 20 lawatan tapak di sekitar Negeri Sembilan dan Johor....wah! aku sangat hepi wooo...bukan aper, seumur hidup aku tak pernah sampai kat desaru dan kota tinggi, dengan adanya projek tersebut akhirnya aku sampai jugak ke sana.

Yang lebih mengujakan aku ialah aku sedar yang aku mempunyai kawan-kawan seantero malaysia yang mana mereka ini sangat suka kalau aku menunpang di rumah mereka untuk bermalam daripada aku bermalam di hotel atau di masjid2......kadang-kadang ni la gunanya kawan, yang sentiasa berada dgn kita tidak kira di mana kita berada.

Aku sangat berharap yang aku akan berterus-terusan bekerja seperti ini....orang kata pergi out station la....hehehe..macam satu kebanggaan plak bila pegi outstation ni. mana tau di masa depan, aku bukan saja dapat beroutstation di dalam malaysia saja..malah di luar negara jugak...Insya Allah. Doakan aku kengkawan.

Saturday, September 20, 2008

Jika Aku Jatuh Cinta

Ya Allah, jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang
yang melabuhkan cintanya pada-Mu,
agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu.

Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta,
jagalah cintaku padanya agar tidak
melebihi cintaku pada-MuYa Allah,

jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
yang hatinya tertaut pada-Mu,
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta.

Ya Rabbana, jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya
agar tidak berpaling dari hati-Mu.

Ya Rabbul Izzati,
jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu.

Ya Allah, jika aku rindu,
jagalah rinduku padanya
agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu.

Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat
di sepertiga malam terakhirmu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu,
jangan biarkan aku melampaui batas
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
dan rindu abadi hanya kepada-Mu.
Ya Allah Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini
telah berhimpun dalam cinta pada-Mu,
telah berjumpa pada taat pada-Mu,
telah bersatu dalam dakwahpada-MU,
telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah Ya Allah ikatannya.
Kekalkanlah cintanya.
Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan Nur-Mu
yang tiada pernah pudar.
Lapangkanlah dada-dada kami
dengan limpahan keimanan kepada-Mu
dan keindahan bertawakal dijalan-Mu.

Friday, September 19, 2008

Gua kene Tag

1. Name one person who made you laughed last night.
Wak, gua pon tak tau nama sebenar dia aper. Dia ni kawan syarum....semalam dia lepak dgn dua pastu gua kasi dia bwk keta gua...gau tak ingat dia buat lawak aper. Yang pasti dia buat lawak arrr....

2. What were you doing at 0800?

Pagi tadi gua tgh layan sms dgn Norazliana, kawan gua kat kota tinggi.

3. What were you doing 30 minutes ago?
Jual setem kat pejabat pos.

4. What happened to you in 2006?
Gua baru start bisnes gua ni.....opis ni gua baru bukak.

5. What was the last thing you said out loud?
Balik! Balik! gua kalau taip kali nak blah dari opis gua mmg jerit kuat2 gua nak balik. Lagi-lagi kalau gu tengah tension. Dukacita dimaklumkan.

6. How many beverages did you have today?
Sahur tadi gua minum teh segelas, air kosong segelas dengan air supplement segelas...sume 3 la kot..siang ni gua posa..tak minum air.

7. What color is your hairbrush?
Gua tak penah pakai menatang ni.Ngarut jerk

8. What was the last thing you paid for?
Semalam gua nak bayar nasi goreng daging merah makan kat kedai kelantan tu...tapi wak nak belanja gua ngan syarum...gua amek balik la duit gua tu semalam.hehehe.

9. Where were you last night?
Umah syarum....gua lepak sampai tertido.kenyang sangat makan nasi goreng daging merah tu. Gua balik umah dekat2 sahur.

10. What color is your front door?
Coklat gelap. Warna syelek. kalu lu nak suruh gua cat lain pon gua taknak. kaler tu dah lawa dah.

11. Where do you keep your change?
Dalam keta ada, dalam poket seluar.tiap2 seluar yang gua pakai mesti ada syiling.


12. What’s the weather like today?
Tadi masa gua datang keje tgh mendung, ni dah cerah pulak….


13. What’s the best ice-cream flavor?

Vanila kot…kengkadang gua suka coklat…gua belasah je beb.


14. What excites you?

Spongebob kot…gua pon tak tau apasal.


15. Do you want to cut your hair?
Yes. Mungkin gua akan botakkan kepala dalam tempoh terdekat ni.


16. Are you over the age of 25?
Ya..kalau boleh gua nak sentiasa dalam umur 25..(boleh ker?)


17. Do you talk a lot?
Haah, gua mmg suka bercakap. Kalau kena kawan lagi menjadi-jadi


18. Do you watch the O.C.?
O.C tu aper? OCBC bank gua tau la


19. Do you know anyone named Steven?
Ader..bos kawan gua. Kawan gua tu dah berenti dah keje ngan steven ni.


20. Do you make up your own words?

Yes


21. Are you a jealous person?
Sikit je kot…hahaha


22. Name a friend whose name starts with the letter ‘A’.
Azmi. Kawan gua masa kadet dulu. Dia dapat best cadet untuk kontinjen UM. Sekarang ni dia dah jadi Kapten kat 1RAD. Keje kat melaka. Kat tempat gua.


23. Name a friend whose name starts with the letter ‘K’.
Kamal. Kawan sekolah gua. Dia ada moto Harley skarang.


24. Who’s the first person on your received call list?
Henpon Maxis – Zurairi, gua ada nak order barang dengan dia nak antar petang kang.

Henpon Celcom – Amran, tanya gua bile dapat payment projek gua kat Kuala Sungai Baru aritu.


25. What does the last text message you received say?
Henpon Maxis – “Okay, thanks.” Dari zurairy, gua bagi no akaun gua dia nak bayar payment.

Henpon Celcom – “Tq 4 ur wish..can u give ur address plz..” Siti Nora Azura, kekasih gelap gua. Arini besday dia. Tadi gua msg dia lepas sahur tadi.


26. Do you chew on your straw?
Ada…pastu gua suka tiup kat kawan sebelah gua.


27. Do you have curly hair?
Takde!


28. Where’s the next place you’re going to?
Masjid….solat Jumaat


29. Who’s the rudest person in your life?
Ada…nama ada huruf “F”. Tapi gua bole campur dgn dia.


30. What was the last thing you ate?
Nasik. Sahur pagi tadi.


31. Will you get married in the future?
Memang la nanti gua nak kawin, apasal? Lu tak mo kawin ka?


32. What’s the best movie you’ve seen in the past 2 weeks?
Gua tengok hancock….takla best sgt…


33. Is there anyone you like right now?
Gua suka sume orang.


34. When was the last time you did the dishes?
Semalam kot.


35. Are you currently depressed?
Takde la..gua happy. Tapi lua jgn tanya la pasal 2 minggu lepas….


36. Did you cry today?

Mana ada…watdehel….


37. Why did you answer and post this?
Aku selalu tgk org buat benda ni..nak gak try buat…hahaha


38. Tag 5 people who would do this.
1. Chika

2. Johari

3. Payed

4. Nanti lah aku pikirkan







Thursday, September 18, 2008

Minyak mahal? nak jimat minyak?

Kenaikan harga minyak baru-baru ni memang agak membebankan, tapi apa boleh buat.....so aku nak kongsi skit kaedah2 dan cara2 untuk menjimatkan minyak ketika anda memandu. Harap2 berjaya la yer.... Selamat Mencuba!

1. Tekan pedal minyak perlahan-lahan apabila memulakan perjalanan.

2. Pandu kenderaan anda perlahan terutama apabila menghampiri lampu isyarat dan cuba dapatkan jarak masa sehingga lampu hijau supaya anda tidak perlu berhenti.

3. Apabila menuruni bukit, cuba tutup suis enjin atau ambil lajak dengan membiarkan kenderaan bergerak bebas tanpa menekan pedal minyak.

4. Tutup suis A/C dan gunakan "blower" tanpa pendingin udara.

5. Apabila melalui selekoh, cuba gunakan kelajuan yang sama tanpa menambah kelajuan kenderaan.

6. Gunakan "auto cruise" jika kenderaan anda mewmpunyai aksesori ini. Auto cruise mengatur penggunaan bahanapi secara minima.

7. Ekori belakang kenderaan seperti bas, lori atau van secara selamat supaya rintangan udara (aerodinamik) dapat diminimumkan.

8. Minimumkan berat muatan kenderaan anda suapay kenderaan dapat bergerak mudah tanpa beban yang memerlukan penggunaan tenaga yang lebih. Jika kenderaan anda 4WD, elakkan penggunaan pacuan empat roda.

9. Kurangkan penggunaan brek dengan mengurangkan kelajuan sebelum hendak berhenti kerana apabila membrek ketika kenderaan sedang bergerak laju, ia sedang membazirkan bahanapi tanpa memberi faedah kepada anda
kerana anda mahu kenderaan anda berhenti.

10. Rancang perjalanan anda dengan bijak, cari jalan pintas dan elakkan kesesakan trafik atau pusingan yang jauh. Jauhi jalan yang berbukit atau berlopak-lopak.

Teknik di atas telah dicuba dan diuji oleh penduduk Amerika dan mereka mendapati dapat mengurangkan penggunaan bahanapi sebanyak 30%. Ada sesetengah kenderaan dapat jimat lebih dari itu. Anda bila lagi nak mencuba?

Wednesday, September 17, 2008

Lagu yang tak difahami......

Aku suka muzik....terutamanya yang berciri live akustik. Rock pon aku layan jugak kengkadang. Tapi aku paling suka lagu yang membawa erti yang mendalam dan apatah lagi kalau ia ada kene mengena dengan aku. Baru2 ni Malique-Too Phat telah melancarkan sebuah lagu yang berduet bersama M Nasir (salah seorang penyanyi Malaysia yang aku suka). Lagu Mantera Beradu. Lagu ni aku dah dengar byk kali. Kat opis, umah, dalam keta mahupon tempat2 awam. Tapi sikitpun aku tak paham apa maksud yang cuba benar2 disampaikan dalam lagu ni.. so aku nak share lirik lagu ni dengan korang semua...kalau ko paham nanti kau bagitau la aku yer.....skarang lagu ni dah ranking no 1 kat carta mingguan hot fm (Hot FM Tiga Puluh)

Mantera Beradu- Malique ft. M.Nasir

Masih belum sempurna..

Gerakkan Hati… Hati gerakkan…
Pandanglah aku.. aku lah dia..

kulitku tebal.. ku kebal.. ingatku kebal..
hanya berbual makan angin kembung perut mual…
resah dan tidak senang.. hidup tak pernah lenang..
ku schizo paranoia takut pecah tembelang

pecah tembelang… peta dah hilang…
bangau dah pulang… suara sumbang..

lidahku kaku tak selicin kuku
teman baikku buku
bini ku pena.. tak pernah lena
aku suka mengintai pantang ditenung
berakhir pertelingkahan dalaman
pasti belum

ikut gerak hati.. pena melayang
dilihat dua layang pandang
tak lah sekarang
takat meradang
tanya.. abang gedang, apa barang?
badan macam badang
main macam belakang parang

kuhunuskan keris musuh ada pistol
tradisi kekalkan adaptasi harus betul
tujuh baris keramat tujuh garis penamat
baik berpada biar jahat asal selamat

ramai saudaraku yang baik telah dipijak

awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu

yo ijazah terbaik datangnya dari jalanan
dari pengalaman bercakap dan bersalaman
konflik motivasi cuba medatasi
positif dan benci jadi inspirasi pagi

peduli itu interpretasi basi pekakkan sebelah
halang biar keduanya muka cantik
soalan bodoh yang ditanya jadi melodinya
lebih hina dari zina

lu bikin dosa ku bikin prosa
testosterone testarosa
citacita sosa kl kl kosa nostra
jalan berliku ku harung roller coaster
gah sentosa tiada penyesalan
luas pandangan jauh dah berjalan
tak sempurna masih ada kejanggalan
gagal merancang, merancang kegagalan

awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu

kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
turun bukit pucat dengar tiga miaww
kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

tolak pintu gua tiga kerat tenaga
kosong tak dijaga sampai datang tiga naga
ingat nak berlaga tapi tak kan boleh menang
menang dengan otak tak mesti dengan pedang

sebelum jadi bangkai ikan koi renang renang
pura pura salah jawapan untuk naik berang
panggil lima kawan atau biar pergi laju
risaukan pekara remeh kita tak akan maju
muka sama hijau hati siapa tahu
merah dah menyala pasti mati siapa mahu
gagap tiga kali bercakap benar saja
bulan terang ramai yang keluar buat kerja

panjat pokok buluh cari tukun air terjun
naik sampai nampak dah terpegun turun
tiga ular ikut lompat atau paut
kalau lari mati jika jerut maut

awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu

puisi hati mu… hati mu puisi
palu hati ku palu hatiku

kulit tak besalin walau saling ganti baju
pandang sini pandang sini
ku berbahasa baku kata kata nahu
himpun jadi satu
mantera beradu dengan irama dan lagu

akhirnya sempurna….

Tuesday, September 16, 2008

Mari membeli Cinta

Aku selalu berfikir...benarkah cinta tu boleh dibeli?errmm susah nak cakap. Tapi yang pasti mmg berlaku kondisi sedemikian rupa. Contoh Paling dekat datuk K dan datin S. Banyk ceriter yang aku dengar pasal diorang ni. tapi semua orang anggap mmg berlaku percintaan sebenar antara mereka. entahlah. hanya tuhan yang tahu.

Masalahnya, kenapa aku sibuk nak meniru pihak yang mampu membeli cinta itu? bukan ke cinta yang dibeli tu tak pasti lagi akan kesahihannyer? dan membeli cinta tu memerlukan modal yang besar...ya! sangat besar. tak semua orang mampu untuk membelinya. apa bagus sgt ke cinta yang dibeli itu berbanding cinta biasa.Mgkn ini yang Datin S maksudkan dalam lagunya. Cinta yang dibeli tu "bukan cinta biasa". huhuhu...penin la...

Kalau tak beli macam mana? dapat free ke? eh bagus la kalau dapat free! tapi macam mana plak nak dapat free?apa yang dimaksudkan dengan Free? ermm kalau ikut istilah bisnes, free tu tak kene bayar (percuma).
Oooo...aku faham takyah kuar duit ker?

Pada aku cinta yang dibeli tu tak semestinya tak sahih..dan tak semestinya cinta yang tak dibeli tu adalah sahih. OK>satu situasi. Kalau benar cinta free tu tebal dan sangat utuh, kenapa terjadi perpisahan apabila terdapatnya isu2 yang melibatkan masalah kewangan dan kedudukan ekonomi? apa tak penting ke ekonomi tu dalam satu situasi percintaan.*(merujuk kepada percintaan suami isteri).

Kalau dapat cinta dibeli tu...tak bolehkah ianya boleh menjadi satu hubungan yang lebih kukuh berbanding cinta yang dapat free....BOLEH!. Aku berpendapat sebegini. Mgkn agak materialistik...tapi...itu hakikatnyer. fikirla...

P/S: Tepuk dada tanya iman....



16 September mungkinkah terjadi?

Semasa aku membuat post ini....hari ini sudah masuk 16 September. Hari yang dijanjikan oleh DSAI untuk mengambil alih kerajaan daripada pemerintahan kerajaan BN setelah 51 tahun kemerdekaan. Telah berlaku banyak kontroversi yang timbul di dalam negara. Samada dari pihak pembangkang dan juga tidak terlepas orang2 yang di dalam kerajaan BN itu sendiri. Memang tak dinafikan politik negara pada masa skarang berada dalam keadaaan yang sangat genting. Apapapun boleh berlaku. Siapa sangka orang dalam kabinet sendiri telah mengkritik PakLah supaya mengkaji semula tempoh penyerahan kuasa kepada timbalannya Dato Seri Najib Tun Razak. Akhirnya Muyhiddin telah dikecam hebat oleh menteri2 yang lain sehingga ada yang mendesak beliau melepaskan jawatannya sebagai menteri kabinet dalam kerajaan. Adakah mungkin ini merupakan satu sandiwara oleh BN ataupun sebenarnya Muyhiddin sebenarnya telah membaca bahawa karier politiknya dalam BN takkan kemana jika beliau terus berada dalam UMNO? atau juga mungkin beliau juga akan mejadi MP yang akan melompat parti sepertimana yang didakwa oleh DSAI yang ada lebih kurang 30 MP BN akan melompat kedalam PR? apapapun boleh berlaku...

Bagaimana pula dengan Zaid Ibrahim yang khabarnya diberi cuti kerana menyerahkan surat perletakan jawatan sbg Menteri di Jabatan Perdana Menteri? adakah beliau juga salah seekor 'katak' yang akan melompat ke dalam PR? Demokrasi apakah ini sekiranya pendapat dalaman yang mungkin perlu dipertimbangkan oleh pucuk pimpinan telah ditolak tepi dan dilihat sebagai tidak menyokong dasar kerajaan yang memrintah sekarang ini. Kerajaan adalah hak rakyat. Semua MP pilihan rakyat. Mereka adalah Wakil Rakyat. kalau dah namanya wakil rakyat, jadi suara yang dibawanya juga adalah rakyat. Mengapa semua suara rakyat ini harus diketepiakan oleh kerajaan yang memerintah? adakah kita sedang mendiami negara diktator atau negara yang mempunyai idealisme komunisme?

Semuanya akan terjawab pada hari ini...hanya masa yang menentukan. Samada DSAI ini hanya beromongan kosong bermimpi di siang hari ataupun agenda agungnya ini akan terus merubah cuaca dan senario biasa politik di Malaysia? semuanya menjadi tanda tanya.

Apa yang pasti, Pak Lah mungkin sudah tidak berapa releven dalam memimpin Malaysia, keadaan menjadi semakin buruk. Berdoalah kepada Allah, agar Dia memberikan yang terbaik untuk negara kita bagi kesejahteraan semua. Tidak kira siapa yang memerintah, asalkan membawa kebaikan dan tidak menyusahkan rakyat. Mudah-mudahan kita diredhai ALLAh.


Tentang Cinta

Bertemu lagi kita kat sini....hari ni aku tak tau kenapa aku nak cakap tentang hal ni....mungkin kerana aku baru lagi berputusan hubungan dengan seseorang (actually 2 orang) baru2 ni...tapi apaper pon aku nak citer apa yang aku belajar sepanjang aku berhubungan dengan mereka-mereka ni semua...(maaf hubungan yang dimaksudkan tidak mengandungi unsur2 kelucahan di dalamnya).

Pertama sekali aku nak menegaskan bahawa...kalau kau bertemu dengan seseorang yang engkau suka...jangan la engkau lambat2 nak kata yang kau suka kat dia atau sayang pada dia kalau kau lihat daripada dia ada suatu respon yang positif..ini kerana ini akan mempercepatkan proses kau nak bercinta dgn dia. sebabnya kalau kau lambat ianya akan memudarkan rasa tersebut dan sangat berkemungkinan yang dia akan berubah kiblat dan melihat pada calon2 yang lain......lebih teruk lagi kalau dia memilih seseorang yang dekat dengan kau seperti kawan baik kau ker ataupon jiran sebelah rumah kau ke dan lain2 org yang kau rasa kau tak mau dia berhbungan dengan orang tersebut. Beware!!

Kerana dalam cinta ni, semua orang mempunyai hak mereka sendiri. Semua orang berhak memilih mana-mana individu yang disukainya untuk dicintai. Dan kalau kau seorang yang lambat dalam mengesan cinta seseorang pada kau...ada baiknya kau menjadi seorang yang mudah difahami dan tidak banyak kerenah dalam memilih pasangan.

Kalau kau rasa kau dah jumpa dengan seseorang yang dah boleh menerima diri kau seadanya...janganlah pulak kau teragak-agak nak menerimanya pulak ini kerana ia akan merumitkan keadaan hubungan kau tu. Dia akan cepat merasa tersisih dan rendah diri pada kau dan mungkin akan menganggap kau tidak suka atau terlalu sempurna untuk dia. Bercerita tentang kesempurnaan, mmg tiada manusia yang sempurna. Akan tetapi dalam bab percintaan kau ni, kau tak boleh mencari seseorang yang sempurna, ataupun merasa diri kau sempurna dari dia, sebaliknya carilah kebaikan dan kelemahannya untuk disukai dan dicintai. Memang sukar dalam menerima dan memberi cinta, tapi kalau kau cuba menjadi seseorang yang memahami dan redho kehendak Illahi, kau kan mudah menerima semua ini. Satu perkara penting...THINK POSITIVE...itu yang paling penting.walau buruk mana pun sesuatu itu, ianya akan menjadi baik sekiranya kau sentiasa berfikiran positif.

Cinta itu milik ALLAH..datangnya ia mmg tanpa diduga dan kadang-kadang tanpa disedari. Kadang-kadang kita memiliki cinta yang kita tak sanggup atau tak mahu miliki....segala-galanya terserah kepada diri kau sendiri. Buatlah solat istikharah kalau kau kehilangan atau kesepian daripada petunjuk-Nya. Insya-ALLAH akan ditunjukkan jalan yang betul.

Monday, September 15, 2008

ISA dan kerelevenannya dalam demokrasi

Baru-baru ni kita dikejutkan lagi dengan penahanan tiga orang ke dalam Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Seorang dari pemimpin DAP, seorang penulis blog dan seorang lagi adalah seorang wartawan sebuah akhbar bahasa cina. Penahanan ini dilakukan atas dasar mereka ini terlibat dalam usaha menimbulkan konflik dan ketegangan antara kaum dan perkara-perkara yang menghina Islam sebagai agama rasmi di Malaysia.

Persoalannya kini, adakah ianya sesuatu yang patut menahan mereka dalam akta ISA sedangkan masih terdapat lagi saluran2 lain yang boleh mendawa mereka dan mengheret mereka ini ke mahkamah. Seperti yang kita tahu, ISA adalah satu undang2 yang tidak memerlukan mahkamah untuk menjatuhkan hukum ke atas seseorang. Pada asalnya ISA ini diwujudkan adalah untuk mempertahankan negara dari pengganas yang mengancam keselamatan di dalam negara dan boleh dihukum tanpa perbicaraan mahkamah. Akan tetapi kini ianya dilihat telah disalahgunakan oleh kerajaan yang mana akta ini digunakan atas kepentingan politik peribadi. Benda ni bukan baru berlaku, tapi digunakan sejak dari zaman mahathir lagi. Apakah malaysia yang kita diami ini sudah ketandusan undang2 untuk mendakwa orang-orang sebegini. Negara ini adalah negara demokrasi, penyalahgunaan seperti ini adalah salah satu contoh pencabulan demokrasi dan mengenepikan hak rakyat dalam bersuara.

Memang amat rumit hendak mengekalkan keamanan dalam sebuah negara yang didiami oleh rakyat berbilang kaum. Akan tetapi sekiranya penindasan, rasuah dan penyalahgunaan kuasa terus berlaku, akan menyebabkan ketegangan bukan sahaja di kalangan kaum malah sesama kaum yang berlainan parti politik juga akan megalami kekeruhan hubungan.

Sebagai contoh hari ini sudah ada menteri di dalam kerajaan sendiri yang mempertikaikan tindakan meng'ISA'kan ketiga-tiga tahanan ini. Itupun mendapat kecaman daripada menteri yang lain kerana menganggap orang yang di dalam kerajaan yang tidak menyokong dasar kerajaan harus 'angkat kaki' dan berada di pihak yang lain. Demokrasi apakah ini?

Apa yang jelas, demokrasi di negara ini sudah jelas tercemar dgn tindakan pemimpin2 yang mencabul kesucian demokrasi yang setelah lama digunapakai di negara ini. Saya sangat sedih dalam hal ini kerana rakyat bukan lagi berkuasa kepada kerajaan. Walaupun hakikatnya, rakyatlah yang melantik kerajaan dan kerajaan bertanggungjawab terhadap setiap apa yang telah dijanjikan. Buka mata, buka minda dan terangkan hati....


Kenapa Janji Alam?

Mungkin korang tertanya-tanya kenapa aku letak nama blog ni Janji Alam..sebenarnya nama tu diambil dari nama sebuah lagu ciptaan oleh geng2 aku sendiri yang bertajuk Janji Alam. Ini kerana semasa aku create blog ni lagu tu tetiba dimainkan leh PC kat opis aku ni. Jadi aku namakan blog ni sempena nama lagu tersebut lah. Bukan apa, lagu tu memberi seribu erti pada aku. Tentang kehidupan, tentang setiakawan dan juga kejadian2 tuhan terhadapa alam ini. Owh yerr..terlupa nak bagitau...lagu tu mmg tak di publish di mana2 syarikat produksi ataupun diterbitkan sebagai single oleh mana2 artis atau syarikat rakaman. Lagu tu dirakamkan di opis aku ni ajer...dengan berbekalkan sebijik gitar, mixer, dan dua orang penyanyi yang bukan professional (sorang je penyanyi, sorang lagi tu backup singer jer).

Bercakap pasal janji alam ini menunjukkan kepada kita betapa taatnya makhluk2 lain yang selain manusia seperti pokok, laut, matahari dan sebagainya kepada ALLAH yang menjalankan kewajipan mereka sebagai hamba dan makhluk yang bukan khalifah di muka bumi ini. Alangkah baiknya kalau semua manusia sangat taat dan tidak mengingkari tuhannya sepertimana makhluk2 tuhan yang lain ini menjalankan kewajipan sebagai makhluk yang tidak berstatus khalifah.

Yang penting dalam lagu tu menceritakan semuanya walaupun liriknya agak pendek. Kepada sesiapa yang berminat nak dapatkan lagu ni aku boleh bagi secara percuma. nanti kau tinggalkan lah email kau kat komen tu. Aku takkan upload lagu ni kat internet pasal tak mendapat izin daripada komposer dan selaku penyanyinya. Nanti orang kata aku cetak rompak. Lagu ni mmg best dan berciri akustik. So kalau kau seorang pencinta rock yang anti akustik...aku rasa tak payaahla kau nak sebuk2 nak amek algu ni daripada aku. Gu chow dulu beb.

Selamat Datang ke sini.....

Assalamualaikum.....terima kasih kerana terdatang ke blog aku ni....tak kira la samada kau secara sengaja ataupun secara tak sengaja telah datang ke sini. Sebenar-benarnya tak ada apa yang menarik yang korang nak cari kat sini....hanya sekadar omong2 kosang aku yang korang tak boleh nak buat hujah dalam mahkamat ataupon dalam mengistinbatkan sesuatu hukum yang boleh dibuat fatwa dalam ilmu fiqh...hehehe.....

Tujuan aku buat blog ni hanya sekadar nak memuaskan hati aku sebagai mengambil masa ber'privasi' kononnya. Tapi yang pasti blog ini takkan memberi kesan2 besar kepada aku seperti membabitkan aku untuk diheret ke ISA (OMG) atau menimbulkan perpecahan kaum, aku hanya sekadar meluahkan isi hati aku di sini dan mengutarakan pendapat aku yang bebas selaku seorang rakyat malaysia yang bebas serta mempunyai status warganegara.

Isu-isu di dalam blog ini juga akan menyentuh semua aspek kehidupan samada dari segi ekonomi, sosial, agama, politik, cinta, teknologi dan apa-apa saja yang aku rasa terfikir nak postkan kat sini termasuk juga aktiviti-aktiviti sosial aku selaku diri aku sendiri. Akan tetapi kalau ianya menyentuh kepada tentang kehidupan org lain atau perasaan orang lain...terlebih dahulu aku minta maaf. Blog ini akan bersifat diktator sepenuhnya yang mana ianya kurang mempedulikan hal-hal yang bekaitan orang lain. Jika anda tida berpuas hati dengan apa-apa yang telah di postkan di sini....anda boleh kritik di blog hak milik anda sendiri. Sebarang komen yang berniat untuk menjatuhkan maruah aku dan bersifat tdak berpuas hati berkemungkinan besar tidak akan di siarkan untuk tatapan umum....hehehe. Kan aku dah kata blog aku ni bersifat diktator..huhuh...

Oklah....apa-apapun selamat berliburan di blog ini (kalau ada unsur hiburan la) dan selamat berpuasa. Puasa jangan tak puasa......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget