Saturday, January 28, 2012

Sadis - Contoh Sebuah Cerita Tentang Miskin Bandar

Ini adalah sebuah kisah kehidupan. Kehidupan yang pernah aku cerita dalam entri lepas. Mungkin dalam cerita ini baru ada satu keluarga. Yang kita tidak tahu mungkin lebih ramai. Mereka perlu pembelaan, pelajaran dan pendidikan. Kemelut ini masih lagi menghantui mereka-mereka yang hidup seperti ini.







Umurnya 10 tahun. Beberapa bulan lalu, dia ditangkap bersama-sama abangnya yg berumur 12 tahun dan sEorang lagi kawan -mencuri meja sekolah. Meja tu bahagian tepinya diperkukuhkan dgn besi. Bahagian besi tulah yg dijual kepada pembeli besi buruk utk RM3.

Kenapa? Sebab nak beli beras.
“Kami lapar sgt,” kata mereka.
“Saya tak sampai hati nak hukum diorang bila dpt tangkap,” kata Ustazah Norazainah. Beliau telah mengajar di KAFA Integrasi Al-Insaniah sejak 2004. Malahan dia dan seorang guru lain yang bertanggungjawab menubuhkan sekolah itu di tgh2 kawasan PPRT (Projek Perumahan Rakyat Termiskin) Lembah Subang.
“Sekolah kami ni mmg selalu kena pecah masuk, barang2 dirosakkan dan dicuri. Mmg frust betul sbb kami kumpul duit utk kemudahan sekolah ni dgn titik peluh sendiri. Bila dpt tahu yg pelajar kami sendiri yg mencuri, mmg sedih. Bila tahu kenapa, Tuhan sajalah yg tahu perasaan ni.”

Dari nak dihukum akhirnya ditolong. Ustazah Zainah meminta Izam dan abangnya membawa beliau ke rumah mereka.
Runtun hatinya melihat keadaan tempat tinggal mereka. Izam punyai lima adik beradik. Mereka tinggal di sebuah unit flat yg keadaannya amat daif bersama2 bapa mereka, yg tiada di rumah ketika lawatan itu. Si bapa sibuk mencari rezeki di tepian Jalan Masjid India, menjual alat permainan.
Ibu mereka masih hidup, namun telah lama meninggalkan mereka. Tak sanggup menanggung keadaan hidup sedemikian, begitulah yg diceritakan kepada Ustazah Zainah.

Ketika beliau masuk, ternampak adik-beradik yg lain sedang duduk di atas lantai, sambil menjamah nasi kosong di dalam talam. Yg bongsu umurnya empat tahun. Badannya kelihatan lesu, lagaknya pasif, menurut Ustazah Zainah. Mungkin kerana terlalu lapar, mungkin kerana kurang nutrisi, mungkin kerana penyakit yg tidak kita ketahui.

Guru Besar sekolah, Ustazah Hawa, menceritakan pada saya tentang usaha mereka meminta kebenaran si bapa untuk menjaga dan membela nasib yg bongsu dan si kakak yang umurnya belasan tahun, namun tidak diizinkan. Mereka mati akal, tak tau mcm mana nak sampaikan pertolongan.
Izam dan abangnya tiada surat beranak. Jadi, tak dapat pergi sekolah kebangsaan. Kakaknya yang berusia 13 tahun dpt ke sekolah menengah, namun terpaksa juga menjaga yg bongsu ketika bapanya tiada di rumah. Tapi selalunya, Izam yg menjaga adik-adiknya ketika yang lain ke sekolah dan bapanya bekerja.

Pertama kali kami bertemu, Izam senyap dan sugul. Baju sekolahnya comot dan berdaki. Katanya dia memakai baju yg sama setiap hari. Baju itu dibasuh di hujung minggu. Kami bersembang. Katanya, matapelajaran kegemarannya Jawi. Saya minta dia tuliskan namanya di atas sekeping kertas. Dia dapat menulis (dalam tulisan Rumi). Ini sebenarnya mengkagumkan kerana dia tak pernah ke sekolah.

Saya tanya apa yang dimakannya ketika sarapan pagi tadi. 
Tak makan, jawabnya.
Sebelum ke KAFA?
Tak makan.
Saya terdiam, sambil memandang pinggan berisi goreng pisang di hadapan kami.
“Jadi.. ni baru Izam nak makan?”
Dia mengangguk.
Kata Izam, kadang-kadang dia tak lapar, sbb dah biasa.
Ya Allah. Saya tak dpt bayangkan apa yg dilalui anak ini setiap hari.
Saya tanya, Izam nak ke sekolah? Sekolah yg saya maksudkan ialah sekolah kebangsaan.
Wajah Izam serta-merta berubah. Ceria. Tersenyum. Senyuman yg penuh harapan.
Ustazah Zainah bertanyakan saya sama ada nak melawat rumah Izam. Saya setuju.

Sesampainya di sana, kami dapati bapanya tiada di rumah. Beliau di surau, menunaikan solat Asar berjemaah. Namun anak perempuannya telah diarah agar tidak membenarkan sesiapa masuk ke rumah, melainkan keluarga. Tapi, kalau saya nak masuk pun, mmg takda masalah. Tombol pintunya hilang. Yang ada hanyalah sehelai kain buruk yg digunakan utk menutup lubang tombol dan menyelak pintu.

Kami menghormati permintaan si bapa dan menunggu di luar. Bila beliau tiba, dia meminta maaf kerana tidak dpt membenarkan kami masuk.
“Saya buat begini bukanlah sebab saya sombong, tapi Cik kan dah tahu keadaan rumah saya, sgt daif. Saya malu nak bagi masuk. Bimbang boleh dijadikan fitnah,” katanya.

Beliau kurang selesa dgn kehadiran saya. Katanya sungguh pun mereka hidup dalam kemiskinan tegar, mereka bukannya pengemis. Beliau tak mahu media dtg ke rumah, merakamkan kedaifan hidup mereka dengan kamera video, menceritakan pada org ramai tentang kesedihan mereka. Beliau jengkel dengan mereka yang meratapi nasib di dalam TV, dengan air mata bercucuran, ditatap umum.

Saya berjanji tidak akan mengambil gambarnya dan tempat tinggalnya, atau mendedahkan identitinya di media. Namun saya tetap akan menceritakan kisah mereka, cuma bukan dgn cara yg tidak dikehendakinya. Saya di situ bukannya atas dasar mencari berita, tapi atas dasar kemanusiaan, kerana saya juga seorang ibu, punyai naluri kasih sayang pada anak2.

Saya dan Ustazah Zainah berusaha memujuknya membenarkan sekolah itu menjaga si bongsu dan anak perempuannya di siang hari, agar beliau mudah mencari rezeki atau mencari punca pendapatan yg lebih baik. Namun beliau kurang yakin dgn cadangan kami. Katanya, kalau dia ke kerja awal pagi, siapa yg akan menyiapkan anak2? Memasak utk mereka?

Cadangan Ustazah Zainah itu sebenarnya amatlah praktikal. Si bongsu akan dimasukkan ke program taska mereka pada waktu pagi, dan Ustazah sendiri akan menjaganya di sekolah selepas habis taska, sehinggalah si kakak atau bapa balik. Namun cadangan itu tetap ditolak.

Si bapa seolah2 gembira menerima kemiskinan ini sebagai taqdir yg akan merapatkan lagi hubungannya dengan Rasulullah s.a.w. Saya berkata kepadanya bahawa ramai para Sahabat alaihissalam yang juga kaya, dan mereka juga amat rapat dan dicintai Rasulullah s.a.w.

Sebelum kita menuduh beliau menggunakan agama sebagai alasan kemiskinannya, harus juga kita ingat yg beliau seorang lelaki. Ego lelaki itu cukup kuat utk membuatkan beliau menafikan kesempitan hidupnya.
Saya mmg kagum dgn dedikasinya menjaga anak2 setelah ditinggalkan isteri. Tidak mudah dilakukan, tidak ramai sanggup melakukan. Namun realitinya adalah budak2 itu tetap lapar, dan telah pun mencuri akibat kelaparan. Mereka perlukan pendidikan utk membebaskan diri dari cengkaman kemiskinan. Si bapa itu sendiri mengaku, Izam sering menyuarakan keinginannya utk ke sekolah, dan mengadu dirinya seperti diperlekehkan rakan2nya yg seronok ke sekolah ketika dia terperuk di rumah.

Kami menawarkan pertolongan mendapatkan surat beranak utk anak2 itu, tapi balasnya “Buat apa? Dia sudah darjah 3..tidak ketinggalankah dia?”
Tidak, kata kami. Kami terus memujuk. Saya kata anaknya bijak, sgt berminat belajar. Sebenarnya, ramai pelajar sekolah itu yg sememangnya bijak walaupun dikongkong kemiskinan dan kelaparan. Cuma, mereka tak berpeluang mendapat kehidupan lebih baik.

Bapa Izam berkata beliau malu anak2 nya ke sekolah KAFA itu tanpa membayar yuran, kerana beliau tak mampu. Ustazah Zainah kata takpa, asalkan mereka dtg.
“Takkanlah saya tak bagi budak2 ni dtg..ini ilmu akhirat. Tanggungjawab saya nak mendidik mereka, dtg sajalah, takpe,” rayunya.
Di sini saya nak terus terang mengatakan bahawa walaupun ibu kepada budak2 ni org Malaysia, bapanya ini kemungkinan warga Indonesia. Pelatnya sukar dilindung. Terdahulu, saya pernah ditegur seseorang yg tak puas hati saya menolong pelajar miskin, yg bukan semuanya dari org Malaysia. Saya rasa komen mcm ni tak perlu. Bukankah dia tetap manusia? Bukankah budak2 ni, tetap budak2? Mereka berhak mendapatkan hak asasi seperti makanan, tempat tinggal dan pendidikan. Dan kita semua sesama Islam. Yg membezakan antara kita, taqwa. Itu saja yg perlu kita ingat.

Guru2 di KAFA Al-Insaniah ni bukan saja telah melaksanakan tanggungjawab mereka malah lebih dari itu. JAIS hanya mampu membayar guru2 ini bagi satu sesi pengajaran, sedangkan ada guru, spt Ustazah Zainah, yg mengajar dua sesi. Ada guru yg langsung tak dpt dibayar.
JAIS mengharapkan perbelanjaan sekolah dpt ditampung oleh yuran sekolah.

Ya, secara teorinya takda masalah, kerana kebanyakan sekolah KAFA di Lembang Klang ni lokasinya di kawasan perumahan mereka yg berpendapatan sederhana atau agak berada. Jadi ramai yg mampu yuran RM20 sebulan.
Namun KAFA Al-Insaniah dibina di tgh2 kawasan PPRT. Kebanyakan keluarga yg tinggal di sini masing2 penerima zakat. Hampir separuh kanak2 yg ke sekolah itu juga dari keluarga penerima zakat, jadi tau2 sajalah tahap keperitan hidup mereka.

“Bagaimanalah kami sampai hati nak mintak budak2 ni yuran sekolah?” kata Ustazah Hawa. “Masa mula2 tu, kerana ramai yg tak bayar, kami mintak, tulis surat kat ibubapa. Lepastu, ramai yg tak dtg sekolah. Kami ingat takpalah, mari balik, tak payah bayar, asalkan dpt teruskan belajar.”
Guru2 ini sanggup menerima potongan gaji semata2 agar sekolah ini terus beroperasi. Gaji mereka kira2 RM1,200. Itu pun baru2 ini dinaikkan kerajaan. Sebelum ini, RM1,000 ke bawah. Lagi menambahkan asam ke luka, baru2 ini sekolah itu dipecah masuk. Habis yuran, komputer dgn data pelajar dan wang sumbangan dari jualan amal disapu. Dapur kantin juga dipecah masuk dan makanan dicuri. Penutup longkang dan pelbagai lagi barangan besi dan logam dicuri, membahayakan anak2 yg bermain di waktu rehat. Pagar dipotong, siling dipecahkan, memudahkan lagi pencuri keluar masuk. Guru2 ini mati kutu bagaimana nak terus beroperasi bila berhadapan dgn cabaran sebegini besar.

Setiap ringgit yg disumbang ke KAFA Integrasi Al-Insaniah dapat megenyangkan seorang pelajar, menggalakkan mereka ke sekolah, membantu mereka merubah kehidupan. Setiap ringgit membawa bersamanya harapan, membasmi kemiskinan, menggalakkan org lain beramal.

Tiada sumbangan yg terlalu kecil. Setiap sumbangan adalah amal baik yg berterusan faedah dan pahalanya.
Aishah r.a. berkata Rasulullah s.a.w bersabda: “Amalan yang paling disukai Rasulullah SAW ialah yang kekal (istiqamah) sekalipun sedikit.” (Bukhari, Muslim)
------------------------
Sumbangan boleh dimasukkan ke akaun berikut:
Maybank
MBB account - 164388710655
(SAKINA BINTI HAJI MOHAMED).
Sila tulis 'For KAFA' di kotak komen dan email sakina_amx@yahoo.com.

RHB
Account number 1-12479-00092090
(TENGKU ELISA BUSTAMAN BT TENGKU MOHD ALI)
Sila tulis 'For KAFA' di kotak komen dan elisa_taufik@yahoo.com.

Sumbangan terus kepada:
Bank Islam SAR AL-INSANIAH
Acc no: 12047010031372
Atau hubungi
Guru Besar Ustazah Siti Hawa 0139180191
Ustazah Norazainah 0173217971


Wednesday, January 25, 2012

Dilema Kemiskinan Rakyat

Situasi kini sudah berbeza. Dilihat hangat dan semakin panas. Kerajaan harus faham, harus prihatin dengan situasi semasa rakyat. Barangkali takrif kemiskinan harus didefinasi semula. Sudah tentu juga kaedah pembasmiannya juga adalah berbeza. Tapi adakah mereka tidak faham atau kini sudah terlalu seronok merobek rompak dan mengumpul kekayaan sehingga kaedah menjiwai jiwa rakyat masih menggunakan metod lapuk yang sebenarnya sudah tidak relevan.

Sebenarnya, adalah dua perkara yang berbeza apabila seseorang itu menyokong kepada pembangkang dan menjadi pembenci kerajaan. Suatu pihak yang menyokong penuh kepada pembangkang mungkin boleh dilabel sebagai pembenci. Tapi bukan benci kepada kerajaan, tapi benci kepada individu dalam parti pemerintah yang kini menjadi kerajaan. Satu pihak lagi yang menjadi benci kepada kerajaan tidak harus terus dilabel sebagai penyokong parti pembangkang. Mungkin juga pada masa yang sama tidak berkeyakinan yang parti pembangkang mampu membawa negara ke arah suatu yang lebih baik dari kerajaan yang ada sekarang.

Jangan ambil mudah isu rasuah dan seleweng juga salahguna kuasa. Begitu juga media kerajaan yang dimanipulasi menjadi lidah parti pemerintah. Harus dibezakan. Media massa adalah tempat melapor dan mungkin medan untuk rakyat menilai siapakah yang lebih layak diundi pada pilihanraya akan datang. Kalau terlalu dominan kepada pihak tertentu ianya akan jadi berat sebelah dan rakyat melihat sebagai suatu ketidak adilan.

Adakah rakyat kini miskin sepertimana miskin sewaktu 10 tahun pertama selepas merdeka? Adakah kini bantuan berupa kewangan masih relevan dalam realiti kehidupan kini? Sepertimana awal takrifan kemiskinan mungkin perlu didefinasi. Sebagai contoh, istilah "miskin bandar." Adakah mereka yang miskin bandar ini adalah orang yang susah, atau sakit yang tak berupaya bekerja? Tapi mereka adalah orang yang bekerja cuma bergaji kecil dan mungkin mengalami kesempitan kalau hidup di bandar dengan kos sara hidup tinggi.Tidak bermaksud gaji kecil tadi akan menjadi kecil bilamana mereka tidak tinggal di bandar. Taraf hidup mereka mungkin setara dengan rakyat biasa bergaji dengan nilai yang sama sekiranya hidup di luar bandar. Satu soalan. Adakah dengan pemberian "one off" bakal merubah taraf hidup mereka? Setahun? 10 tahun atau hanya seminggu? 

Mungkin ini yang gagal difahami. Bajet besar sebegitu rupa mungkin boleh dimanfaatkan dengan mengawal harga barangan dalam pasaran agar tidak terlalu tinggi sesuai dengan pendapatan mereka. Mungkin untuk suatu tempoh yang lama. Wang itu juga boleh digunakan dalam pembasmian tol yang mana mungkin harga tol boleh dikurangkan atau dimansuhkan secara berperingkat agar boleh menjimatkan kos harian penduduk bandar. Inilah konsep keadilan sesama rakyat dan keselarasan pendapatan yang boleh dikuasai semua.

Malaysia adalah negara kaya. Sayangnya kerana rasuah, kekayaan tidak dinikmati oleh semua pihak. Jurang pendapatan isi rumah yang besar dan kaedah pembasmian kemiskinan yang mungkin tidak efektif. Kita tidak perlu terlalu mendabik dada bila menyerahkan wang bantuan kepada rakyat. Hanya tanya satu soalan, sejauh mana atau selama mana bantuan ini boleh mengeluarkan mereka dari kesempitan dan kemiskinan. Adakah kaedah yang dipraktis masih relevan atau ianya kelihatan ketinggalan dan layak digunapakai ketika 45tahun lepas sahaja? 

Adakah menjadikan diri kaya raya apabila menjawat jawatan menteri memberi kesan kepada keseluruhan kaum yang sama warna kulitnya dengan kita? Atau hanya kita, saudara mara kita, kawan-kawan rapat kita atau puak yang sealiran dengan kita merasa  kekayaan itu bersama kita? Kata Plato, keadilan itu meletakkan suatu itu pada tempatnya. Mungkin kini sudah sampai masa kita meletakkan keadilan itu pada tempatnya. Dan juga meletakkan Islam itu atas asasnya yang sebenar. Mungkin penghijrahan ini ada manfaatnya. Masanya sudah tiba. 


Wednesday, January 18, 2012

Entiti Demokrasi

Ramai orang tersalah faham, atau kurang mengerti atau diberitahu secara salah tentang entiti demokrasi. Kesilapan dalam pemahaman ini menyebabkan suatu keadilan tidak dapat diletakkan pada tempatnya. Ianya juga membawa kepada penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa dan seterusnya perubahan kepada sistem kerajaan dan pilihanraya yang telus dan adil. Artikel ini adalah merujuk kepada amalan demokrasi dan praktis yang diaplikasikan di Malaysia.

Pertama sekali aku ingin sentuh entiti kerajaan. Kerajaan yang dibentuk dalam sistem demokrasi berpilihanraya adalah datangnya dari individu yang bertanding dalam kerusi parlimen dari pelbagai parti. Parti yang paling banyak memenangi kerusi akan bertindak membentuk kerajaan dan parti yang minoriti menang akan menjadi pembangkang dalam Dewan Rakyat. Perlu diingat disini bahawa, individu yang menjadi minoriti dalam dewan juga adalah tergolong dalam kerajaan kerana mereka adalah wakil yang dipilih oleh rakyat dari kawasan mereka masing-masing. Cuma bezanya jumlah kerusi yang sedikit dan mereka adalah pembangkang yang berfungsi sebagai 'balancer' kepada parti majoriti agar tidak berpakat atau berkeputusan yang boleh memungkinkan mendatangkan kerugian kepada negara dan rakyat. Di sini dilihat bagaimana pembangkang di dalam dewan berfungsi. Oleh yang demikian, parti yang mempunyai bilangan ahli parlimen yang lebih ramai  boleh membentuk kerajaan dan melantik menteri-menteri di kalangan mereka dan jawatan Perdana Menteri. Mereka ini juga digelar sebagai Parti Pemerintah dan di sebelah lain sebagai Pembangkang.

Parti Pemerintah yang berfungsi sebagai kerajaan akan menguruskan pentadbiran sebagai pengurus dan pemegang amanah rakyat dalam menguruskan hal-hal negara  seperti urusan kewangan, sosial dan kebajikan dan mempertahankan negara dari ancaman luar dan dalam negara. Perlu diingat di sini, walaupun parti pemerintah dan kerajaan adalah dari individu yang sama, akan tetapi secara teknikalnya mereka adalah dua entiti yang berbeza.

Menjalankan tanggungjawab sebagai kerajaan tidak bermaksud sepenuhnya parti pemerintah yang memberi sumbangan kepada rakyat. Sebagai contoh, sekiranya suatu bantuan kewangan yang diperolehi dari sebuah agensi kerajaan sebagai contoh Jabatan Kebajikan Masyarakat, hal ini tidak membawa maksud parti pemerintah yang memberi sumbangan tersebut kerana wang yang digunakan adalah wang dari hasil negara bukan wang daripada parti. Hasil negara bukan hanya diperolehi dari rakyat yang menyokong parti pemerintah sahaja, tapi dari semua rakyat. Oleh yang demikian tidak timbul kata-kata seperti "Kau ni, kerajaan dan beri kita macam-macam kemudahan, jalanraya, sekolah, bantuan rakyat tapi kau masih nak menentang kerajaan." Ini adalah salah. Menentang kerajaan dan tidak menyokong Parti Pemerintah adalah dua perkara berbeza.

Penentang Kerajaan 

Siapakah yang selalu dilihat sebagai penentang kerajaan? Adakah dengan berpihak kepada parti pembangkang menjadikan anda penentang kerajaan? Sama sekali tidak. Pembangkang adalah pihak yang sebelum ini disebut sebagai pengimbang kepada kerajaan (balancer). Tidak menyokong parti pemerintah yang menjadi kerajaan negara adalah amalan sihat dalam demokrasi. Akan tetapi penentangan terhadap sultan atau kerajaan dengan niat merampas negara selain daripada kaedah pilihanraya seperti pemberontakan dan rusuhan barulah dikira sebagai penentang kerajaan yang berniat menjatuhkan kerajaan. Sekiranya pembangkang dilayan seperti puak yang memerangi kerajaan dan diperlihatkan seperti penjenayah, ini boleh dikira sebagai sekatan terhadap hak-hak demokrasi. Apatah lagi kalau media arus perdana yang digunakan sepenuhnya oleh parti pemerintah untuk mempromosi parti dan bukan dalam kepentingan kerajaan untuk rakyat, maka ianya dilihat sebagai pencabulan demokrasi. Media arus perdana sepatutnya digunakan untuk melaporkan aktiviti kerajaan, melaporkan suara pembangkang sekiranya terdapat ada unsur penyelewengan dalam kerajaan agar kerajaan boleh memperbetul kesilapan dalam sistem pemerintahannya. Media arus perdana juga boleh menyiarkan aktiviti parti di kedua belah pihak agar rakyat bebas memilih pihak mana yang lebih layak dipilih menjadi kerajaan dalam pilihanraya seterusnya.

Penggunaan Agensi Kerajaan

Adalah menjadi suatu kesalahan sekiranya agensi atau jabatan kerajaan mahupun kakitangan perkhidmatan awam digunakan untuk kepentingan parti pemerintah. Sebagai contoh menggunakan perkhidmatan perisikan polis untuk mengetahui pergerakan ahli parti pembangkang. Pihak polis adalah berkhidmat untuk kepentingan negara bukan kepentingan parti. Menggunakan harta kerajaan seperti Pihak Berkuasa Tempatan untuk program dan majlis parti pemerintah (bukan program rasmi kerajaan). Sekiranya parti pemerintah boleh menggunakan perkhidmatan penggunaan harta ini, maka perkhidmatan ini harus dibuka juga kepada parti bukan kerajaan. Ini kerana harta tersebut adalah hak rakyat dan bukan milik parti pemerintah. Sekiranya tidak boleh digunakan maka jangan ada mana-mana pihak yang menggunakan selain daripada urusan kerajaan. 

Sebenarnya terlalu banyak perkara yang gagal difahami oleh rakyat Malaysia terutamanya perbezaan antara parti pemerintah dan kerajaan. Maka dengan itu banyak berlaku penyelewengan dan rakyat sukar membuat keputusan bila tiba pilihanraya. Rakyat mungkin serba salah memberikan undi kepada parti lain hanya kerana dimomokkan dengan kesalahfahaman antara kerajaan dengan parti yang mana satu yang berbudi kepada mereka. Menyamakan etiti kerajaan dan Parti Memerintah telah menyebabkan rakyat keliru.

Mungkin dengan kefahaman yang lebih tentang demokrasi dan mengetahui hak mereka sebagai rakyat bakal merubah iklim politik negara dan akan menjadi lebih professional lagi. Sebagai rakyat, kefahaman dalam sistem demokrasi adalah penting bagi memastikan keadilan sejagat dapat ditegakkan dan penyelewengan dapat dihindarkan.

Thursday, January 12, 2012

Kurang Ajar - Askar Marin Amerika Kencing Di Atas Mayat Pejuang Taliban Afghanistan

Setahun sekali kalau tidak ada cerita tentang jenayah perang atau sikap kurang ajar Amerika terhadap Islam memang tidak sah. Video ini memang mengundang kemarahan umat Islam seluruh dunia. Aku tak dapat cerita penuh mengenai pertempuran ini, tapi setelah melihat video ini dipertontonkan oleh media Malaysia aku terpanggil mencari video penuh di Youtube. Hasilnya adalah ini. Ini suatu perlakuan yang tidak boleh dimaaf. Semoga Allah melaknat kamu.






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget