Thursday, October 30, 2008

Minggu Yang Sibuk Ntahaphapa

Kadang-kadang bila hidup dalam bisnes ni menyebabkan aku menjadi bz yang ntahapahapa. Kengkadang aku pun tak pasti apa yang berlaku sepanjang minggu tu walaupun aku telah melakukan semua kerja dengan baik dan lancar. Tapi bile petang aku berfikir semula aku tidak bekerja secara maksimum dan sepenuh tenaga dalam memajukan diri sendiri. Mungkin ini yang dinamakan rezeki, kerana bila kita kerja sedikit hasilnya dapat banyak. Tapi bila kite usaha banyak dapat hasil yang sedikit. Selalunya kita tersilap, kerana kita selalu bersifat statistisme (istilah yang aku buat sendiri ni, tak tau ada ke tak) yang bermaksud sesuatu yang kita lakukan bersifat terlalu objektif dan berorientasikan result. Sedangkan dalam pada mengusahakan sesuatu itu ianya bersifat subjektif dan tidak mempunyai suatu formula yang khusus dalam menjayakannya. maksudnya disini, kita selalu nak tengok suatu hasil yang baik setelah berusaha dgn keras, akan tetapi bila kita gagal melaksanakan sesuatu itu ianya akan menjadi penyesalan kerana kita beranggapan yang kita telah mengusahakan sesuatu di dalam takat usaha yang sama dgn kejayaan yang pernah kita buat.

Macam tu lah yang berlaku pada aku dan kita semua. Kadang2 aku terasa nak bekerja makan gaji. Mungkin mudah sebab tak terlalu banyak skop kerja yang nak difikirkan. Semuanya terlah diaturkan. Biarlah...yang penting usaha itu meupakan kunci segala. Sebagai seorang Islam, nilai sesuatu kerja yang dilakukan itu bukan terletak pada hasilnya, tapi pada takat usahanya. Jadi kalau kita telah berusaha keras dan gagal kemudiannya, tidak perlu ada penyesalan kerana ianya kuasa tuhan menentukan.

Kadang kadang aku selalu tercampurkan antara urusan peribadi dgn bisnes. Tapi apa nak buat, kerana mmg itu lah kehendak masa yang diperlukan oleh aku dalam menjalankan sesuatu. Minggu ni kereta aku telah breakdown semasa sorang dari kawan aku pinjam keta aku. Aku sebenarnya agak hangin jugak sebab keta aku tu tak penah beri masalah kepada aku. Bila sampai kat tangan orang lain pulak jadi macam ni. Apa nak dikatakan, aku hanya merancang tapi tuhan yang menentukan. Kadang-kadang aku rasa macam terlalu bermurah hati, tapi bila difikirkan balik ianya perlu kalau kita menjadi seorang yang berfikir dan meneliti sesuatu sebeleum memberi keputusan. Namun begitu semuanya berlalu dengan baik walaupun aku sedikit sedih bila kereta tu dipulangkan kepada aku dalam keadaan yang sebegitu. Sepanjang aku pakai pon tak penah terjadi seteruk tu. Lepas dah servis semalam rasa macam newborn pulak. Memang betul, orang tak akan rasa macam mana kita rasa apabila memiliki sesuatu. Kengkadang orang tak tahu nilai akan sesuatu yang kita miliki tu adalah sangat bermakna pada kita walaupun nilanya dalam wang ringgit tak seberapa. Dan sememangnya sentimental value itulah menjadikan sesuatu yang kita miliki itu sangat berharga pada kita.

Tadi pagi aku sempat pegi ziarah kematian. Ayah kepada sorang kawan aku masa sekolah dulu. Aku sangat tersentuh melihat beliau selepas habis talkin dan tahlil dibacakan. Kawan aku tu kelihatan sedih yang ditahan-tahan. Seolah-olah aku dapat menyelami perasaan kawan aku tadi. Bukan apa, ayahnya tu sakit dah hampir 4 tahun dah. Sakitnya ayah aku tu sama seperti ayahnya.

Tak payahlahnak citer panjang kat sini, nanti akan memikirkan yang bukan2 pulak. Bila dah sibuk2 dalam hal2 macam ni rasa macam rugi masa pulak. Tapi masa aku tu diisi dgn berfaedah...takpelah. Dalam erti kata lain, ok jugak bila berlaku kesibukan yang ntahapahapa ni.

Monday, October 27, 2008

Sudah Lama Tidak Mengupdate...

Sudah sekian lama sejak ucapan raya yang lepas aku tak update kat sini...bukan sebenarnya aku telah tergolong dalam sifat manusia yang mala memblog...tapi aku sangat bz menyiapkan beberapa projek yang menuntut aku beroutstation di luar negeri kelahiran aku ini. Apapepun aku nak bagtau yang aku dalm keadaan selamat dan beriman....

Sebenarnya aku memang kekurangan modal nak bercerita di sini...dan aku bukannya suka sangat nak bercerita tentang diri aku...ini kerana akan menyebabkan seluruh dunia mengerti akan diri aku dan aku akan kekurangan rahsia tentang diri aku sendiri...Rahsia? perlukah? tapi sememangnya kite perlu masa untuk diri sendiri dan aku rasa masa bersendiri itu ialah masa aku menulis dalam blog ini dan dan ketika aku memandu seorang diri dalam kereta....tidak kira ke mana destinasi aku samada dekat atau jauh...


Kawan-kawan aku sekarang

Aku tak menafikan selepas kejadian putus-memutus dan belah membelah hati dan perasaan beberapa bulan lepas telah menyebabkan beberapa perubahan besar dalam hidup aku...yang paling besar adalah aku telah tukar kawan2 rapat aku yang aku selalu dampingi kepada kawan2 yang lain yang mana boleh memberi hiburan yang lebih pada aku....ermmm bukanlah aku bermaksud yang kawan2 kite ni hanya sekadar untuk kita berliburan sahaja...akan tetapi pada aku, aku berhak memilih siapa kawan2 aku dan ke mana hala tuju hidup aku tanpa ada orang2 lain yang kelihatannya seperti membantu dalam masa yang sama telah memusnahkan aku samaada secara sengaja atau tidak dan boleh jadi secara sedar atau separa sedar...

Kepada kawan2 yang aku mula jauhi....aku tidak bermaksud memutuskan silaturrahim ini...tapi mungkin ini adalah jalan terbaik bagi kita supaya hubungan silaturrahim ini berkekalan dan tidak terputus kerana hal remeh temeh yang berlaku....cukup sekadar kita berkawan sekadar 8 jam sehari di waktu pejabat dan tidak berkongsi apa2 selain masalah kerja. Mungkin kau sudah tidak layak berada di tempat istimewa itu lagi...dan jangan terperanjat jika aku hanya bertindak hanya sebagai majikan kau sahaja sekarang ini dan bukan lagi kawan2 nak mengeteh atau melepak mengira embun sampai ke pagi.

Kepada kawan2 yang selalu didampingi ketika ini.....aku sangat berterima kasih kerana sudi berkwan dgn aku sama ada di alam maya atau realiti...sungguh gathering harian itu tidak sia-sia walaupun aktiviti melepak itu memang kelihatannya sia-sia tanpa ada sebarang faedah juka tidak diambil kesan positif darinya.

Anyway..aku nak mengucapkan Selamat Deepavali kepada mereka2 yang menyambutnya. Aku telah melalui hari cuti yang membosankan tanpa kereta kesayangan aku kerana telah dipinjam oleh kwan baik aku...huhu...rindunyer kat keta aku......

Saturday, October 4, 2008

Dugaannya - Hujan

Disebabkan aku malas nak buat entri baru sempena hari raya ni... so aku bagi satu lagu yang agak kuarang digermari tapi aku suka lagu ni...sebab lagu ni bukan lagu kisah cinta...Enjoy the song...



DugaanNya - Hujan



DugaanNya - Hujan:

Woo..ooo

Bapanya mahukannya… jadi seorang askar
Bukan cita-citanya… bukan impiannya

Dia terlalu muda… tuk tinggalkan keluarga
Bila tiba masanya… pilu mula terasa

Berkecamuk hati… hatinya sendiri
Persoalannya kini sampai bila mampu ku bertahan… Mampukahku bertahan…

Woo..
Woo..ooo

Nampak ketara kah dilema diwajahku…
Diluarnya tenang tapi Tuhan saja tahu…

Beginikah selalunya cinta… diakhiri sekarang setelah dicurahkan semua
Cubaku dalami… sampai termimpi-mimpi
Namun apa yang ku jumpa semuanya sama

Berkecamuk hati… hatinya sendiri
Persoalannya kini sampai bila mampu ku bertahan…
Mampukahku bertahan…

Woo..ooo


Nampak ketara kah dilema diwajahku…
Diluarnya tenang tapi Tuhan saja tahu…
Ini semua dugaanNya… semua dugaanNya

Woo..ooo

Nampak ketara kah dilema diwajahku…
Diluarnya tenang tapi Tuhan saja tahu…

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget