Monday, August 24, 2009

Salam Ramadhon

Bila tiba bulan Ramadhan kali ni, aku rasa sikit kelainan. Kealainan yang tidak sama seperti tahun-tahun sebelumnya. Biasalah, bila ada perubahan dalam diri, maka akan terasalah kelainannya. Apatah lagi kalau ada perubahan juga berlaku di dalam rumah kita.

Sekarang tinggal aku berempat je kat umah tu. Mak, Abah, Adik dan aku. Yang lain dah mulakan hidup masing-masing dengan pasangan suami/isteri mereka. Alhamdulillah semua dah selamat. Walaupun rumah tu agak sunyi sikit tapi rasanya masih lagi berseri-seri dengan cahaya keimanan penghuni di dalamnya.

Aku nak mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan atau lebih tepat lagi Selamat Berpuasa. Kepada mereka-mereka yang tak cukup puasanya tahun lepas, berazamlah supaya anda dapat berpuasa penuh pada tahun ini. Suatu kerugian yang amat besar kalau meninggalkan puasa dengan sengaja dan tak bersebab yang syarie. Semoga Allah merahmati kalian semua. Salam Ramadhan dan salam kerahmatan.

Wednesday, August 5, 2009

Di Mana Kita?

Baru-baru ni aku pergi ke Bahau kerana menziarahi saudara aku yang meninggal dunia di sana. Pagi tu aku kena pergi ke pasar di pekan Bahau untuk beli barang-barang keperluan yang hendak dimasak untuk kenduri arwah. Pasar kat pekan Bahau tu kecik jer. Kalau nak dibandingkan dengan Melaka Sentral tu memang jauh lebih kecil dari segi saiznya. Apa yang menarik perhatian aku kat situ adalah pasar tersebut menggunakan sistem yang canggih dalam menguruskan perniagaan peniaga-peniaga ikan di sana. Boleh diakatakan semua kaunter bayaran di sana menggunakan komputer dan laptop untuk menerima bayaran. Siap ada tiket printer untuk resit diberi kepada pelanggan.

Sistem yang digunakan juga sangat cepat dan efisen. So pembeli di sana memang tidak menunggu lama kalau nak buat pembayaran. Sistem yang diorang guna siap ada network yang aku rasa disambungkan ke bilik server yang berada di tingkat atas.

Aku tiba-tiba merasa malu pulak, sebab kat Melaka yang bermacam program dan pelbagai propaganda dan kempen diadakan belum mampu melahirkan masyarakat yang pemikirannya yang ke depan seperti di Bahau walaupun ianya hanya sebuah pekan kecil yang boleh dikatakan tidaklah semaju seperti yang ada di Melaka.





















LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget