Friday, December 23, 2011

Pemuda PJ Utara Nak Ludah Mahasiswa

Baru-baru ni sekumpulan mahasiswa telah mengadakan demonstrasi kepada kerajaan yang telah meminda dasar AUKU padahal tuntutan asal adalah untuk memansuhkan akta itu sama sekali dalam memberi kebebasan mahasiswa dalam berpolitik.Salah seorang dari mahasiswa itu telah menurunkan bendera yang ada gambar DS1M selama 5 minit dan menaikkannya semula selepas itu. Tindakan ini telah mendatangkan kemarahan oleh sekumpulan Pemuda Umno PJ Utara dan telah memuatnaik video di bawah ini.






Macam biasa, bila ada video butthurt dan bahalol sebegini, maka ada la malaon-malaon yang akan buat remix dan menjadikan isu ini superLOL.





Lepas tu siap ada pulak yang buat parodi lagi pulak tu. Yang ini memang sangat menggulingkan LOL nya.





Dr Asri bekas mufti Perlis menyatakan di laman twitter beliau tindakan pemuda PJ Utara itu adalah sebagai memalukan dan tidak bertamadun. Beliau juga berharap agar negara ini tidak dikuasai oleh golongan gangster dan mafia.






Apapapun blog ini adalah kawasan bebas ludah. Peace No War.






Kredit Gambar : Milosuam dan Just Euphoria

Thursday, December 22, 2011

Nasyid Versi K-Pop

Aku sure ramai Malaysian yang minat K-Pop. Honestly aku memang tak tahu menahu dan tak rasa nak ambil tahu pasal K-Pop ni. Tapi yang aku tahu K-Pop ni adalah kumpulan budak Korea yang bergaya ala metroseksual yang menari sambil nyanyi. Apa akan jadi kalau nasyid di K-Pop kan.


Wednesday, December 21, 2011

Gambar Emping Salji (Snowflakes) Yang Menakjubkan

Di Malaysia sekarang ni musim hujan yang banyak mengakibatkan banjir di seluruh negara. Tapi kini di barat, salji telah mula turun sebagai tanda permulaan musim sejuk (sebenarnya aku pon tak pasti bila mulanya musim sejuk). Timofey Cherepanov, 62, telah menghabiskan masa berjam-jam lamanya mengambil gambar makro snowflakes. Dan hasilnya adalah sangat menakjubkan. Selama ni aku ingat snowflakes ni ada satu bentuk sahaja, ternya ianya mempunyai pelbagai bentuk. Sungguh besar kekuasaan Allah.








































Laporan Asal : Daily Mail

Tuesday, December 20, 2011

Horoskop 2012 - Kini Lebih Berbencana

Sepertimana tahun sebelum ini, Saharil di blog beliau akan membuat ramalan horoskop berdasarkan bintang masing masing. Penggemar horoskop sangat cenderung mempercayai ramalan horoskop padahal sebagai umat Islam kita dilarang memperyai perkara tahyul lagi khurafat. Ya, horoskop adalah khurafat. Biasanya orang hanya akan percaya yang baik baik sahaja manakala yang tak baik tak mahu pula dipercayai. Oleh kerana 2012 adalah diramal sebagai tahun bencana dan kiamat, maka Saharil telah meramalkan horoskop 2012 dengan lebih dahsyat. Boleh lihat horoskop selanjutnya di blog beliau.

Nota: Horoskop ini bersifat sarcasm sebagai parodi kepada orang yang sangat percaya pada horoskop.

























Sumber asal : saharil.com






Monday, December 19, 2011

Lukisan 3D Yang Merogol Minda

Ini adalah di kota London. Lukisan-lukisan 3D yang sangat hebat Kurt Wenner mampu merogol minda sesiapa sahaja yang melihatnya.











Sumber : Daily Mail

Thursday, December 1, 2011

Pelik Tapi Benar - Lembu Dalam Kondo

Video ini membuat aku berguling ketawa. Dah lama takde video selawak ni lepas video parody Hitler PRK Sarawak yang lepas. 

Tuesday, November 15, 2011

Serius VS - Cinta Muka Buku VS Cinta Muka Bulu

Korang minat sangat dengan Najwa Latiff dengan lagu Cinta Muka Buku? Nah amek ni parody nya Cinta Muka Bulu oleh geng #twitterjaya sempena #OctTwtFest Baru-baru ni. Tengok video asal Najwa Latiff ni dulu. 




VS






Thursday, October 13, 2011

Sejarah Yang Digelapkan

Sebenarnya, dalam memahami situasi sebenar sejarah, ianya adalah amat sukar dan sangat subjektif berdasarkan perspektif pelbagai pihak yang melihatnya apatah lagi pihak yang mencatatnya. Kemudiannya diceritakan kepada generasi seterusnya.

Maka yang demikian ianya akan menjadi percanggahan bila mana pada suatu hari di kemudian hari mendakwa sebenarnya pada hari itu terjadi begini dan begini. Didatangkan pula dengan bukti sekian dan sekian. Kita yang sudah biasa dengan dengan sejarah yang sudah diberitahu dahulu mungkin sukar menerimanya. Apatah lagi jikalau pihak yang membuka cerita itu merupakan pihak yang pernah dicap sebagai berhaluan kiri dan tidak searus dengan fahaman kita. Tapi, adakah penceritaan itu tidak benar? Adakah mereka itu bukan wira sedangkan memperjuangkan yang sama tapi dari haluan berbeza? Ataupun sebenarnya kita telah dibohongi oleh sejarah yang digelapkan.



Ini adalah kisah sejarah kemerdekaan Malaysia yang dilihat dari sudut politikus yang dilabel haluan kiri oleh penjajah suatu masa dahulu.Haluan kiri itu dilabel hanya kerana mereka tidak mahu seiring dengan British lalu ditangkap, dipenjara malah ada yang dibuang negeri. Akan tetapi di sebelah satu lagi pihak diangkat sebagai pejuang kemerdekaan kerana tunduk kepada British dan berjaya memerdekakan Malaya dengan telunjuk British. Adakah hari ini kita benar-benar merdeka atau sebenarnya hanya sekadar retorik tapi hakikatnya masih sama cuma kini penjajah itu sudah bertukar warna kulit. Ya, kulit yang sama warna dengan kita, sebangsa dengan kita dan bercakap dalam bahasa kita.

Aku tidak kata yang anda semua harus percaya cerita ini 100%. Tapi seperti biasa dalam tulisan aku di sini, aku akan melihat dari pelbagai sudut walaupun dari sudut yang aku tidak berpihak. Ini adalah kerana untuk memahami dengan lebih jelas akan situasi dan memahami sebab ia berlaku. Ya, seperti biasa kebenaran itu selalunya sangat pahit ditelan apatah lagi kalau selama ini yang kita percaya berpuluh tahun hanya satu penipuan. Anda bijak, anda nilai sendiri.

Sumber video : 10 Tahun Sebelum Merdeka

Thursday, October 6, 2011

RIP - Steve Jobs Meninggal Dunia

Hari ini aku dapat berita bahawa pengasas dan bekas CEO Apple Inc. telah meninggal dunia dalam usia 56 tahun. Walaupun aku bukan seorang appletards dan agak anti dengan produk keluaran Apple, tapi aku amat mengagumi Steve Jobs sebagai seorang inventor dan usahawan hebat. Sebagai mengenang beliau sila layan video dan infografik di bawah yang sangat memberi inspirasi kepada kita dalam menjalani kehidupan. Ya kadang-kadang aku rasa orang bukan Islam lebih pandai menilai erti hidup dan bagaimana menikmatinya.

Klik untuk saiz lebih besar







Sumber infografik : thedailybeast.com
Thanks to @amrulazmi for the videotip

Monday, October 3, 2011

Kalaulah Baginda Masih Bersama Kita





Law kana bainana al-habeeb
La dana alqassi wal qareeb
Men taibateen qabl al mageeb
Taleeban qurbal habeeb

Fi qurbeehi anafsu tateeb
Wa tad'u allaha fa yogeeb
Anwaar taha la tagheeb
Baleeghna leeqahu ya mugeeb

Fadatka roohi ya habeeb
Mohamadun mukreemal ghareeb
Be qurbeeka arroho tateeb
Ya rahmatan lilalameen 
 


لو كان بيننا الحبيب
لدنا القاصي والقريب
من طيبة قبل المغيب
طالباً قرب الحبيب

في قربه النفس تطيب
تدعو الله فيجيب
أنوار طه لا تغيب
بلغنا لقاه يا مجيب

فدتك روحي يا حبيب
محمد مكرم الغريب
بقربك الروح تطيب
يا رحمة للعالمين 




Kalaulah Al-Habib (Nabi Muhammad) ada diantara kita..
Maka akan hampir kepadanya yang jauh & yang dekat
Daripada ‘Toybah’ sebelum ia lenyap..
Mengharapkan dekat denganya (al-Habib)

Hampir denganya jiwa rasa tenang
Jika kau berdoa pasti diperkenankan-NYA..
Cahaya Taha ( Nabi Muhamad ) tidak pernah lenyap
Pertemukanlah kami denganya Ya Mujib

Kan ku gadaikan nyawaku wahai Habib ( Nabi)
Muhamad yang memuliakan gharib (org yg jauh/ tidak dikenali)
Berhampiran dengan mu jiwa rasa tenang
Wahai Rahmat sekalian alam

Ya Habibi Ya Muhammad
(Wahai kekasihku Muhammad)
Ya Tobibi Ya Mumajjad
(Wahai penawarku yg dimuliakan)
Anta zul-Fadhlil—muayyad
(Kau yang memiliki segala kelebihan)
Jalla man solla ‘alaik
(Kemuliaan bagi mereka yg berselawat ke atas mu) 






Thursday, September 29, 2011

Relevankah Hudud Di Malaysia

Isu hudud yang ditimbulkan semula hari ini adalah rentetan daripada kisah hudud yang telah diperbincangkan berbelas tahun dulu semasa zaman Mahathir lagi. Sekali lagi pihak kerajaan masih belum menampakkan kesediaan mereka dalam melaksanakan hal ini mahupun melepaskan Negeri Kelantan yang telah meluluskan undang-undang syariah negeri berlandaskan hukum Islam ini.

Ada beberapa persoalan yang timbul. Pertamanya, kalau pihak kerajaan negeri Kelantan telah meluluskan undang-undang tersebut atas persetujuan sultan, mengapa tidak sahaja dilaksanakan terus undang-undang tersebut tanpa menoleh kepada pihak kerajaan pusat? Jawapannya adalah semasa zaman pemerintahan Mahathir ketika mana Nik Aziz telah bersuara menguatkuasakan hudud, Negeri Kelantan telah diceroboh oleh Mahathir seperti ianya telah darurat. Ini telah menjejaskan sosio ekonomi negeri itu dan akhirnya Nik Aziz telah stand down dari melaksanakan hudud.

Persoalan kedua, kecaman oleh pemimpin parti bukan Islam yang merupakan sekutu Pakatan Rakyat. Pada aku dalam hal ini pihak bukan Islam tidak perlu risau dan takut. Ini kerana sudah jelas bahawa peruntukan hudud ini hanya terpakai kepada rakyat yang beragama Islam sahaja. Lagipun ianya adalah perkara jenayah berat seperti mencuri, membunuh dan rompak. Kalau anda bukan seorang penjenayah, apa sebenarnya yang hendak ditakutkan. Aku pasti dalam mana kita melaksanakan hudud, kadar jenayah dalam negara boleh turun secara mendadak. Oleh yang demikian persoalan hudud tidak relevan kerana negara ini bermasyarakat majmuk adalah tidak berasas langsung. Mereka sebenarnya tidak faham tapi seperti sudah ditakut-takutkan dengan cerita dongeng tentang hudud.

Persoalan Ketiga, di kalangan orang Islam sendiri juga terdapat kecaman terhadap hudud. Antara perkara yang  dilontarkan adalah hudud adalah suatu bersifat kuno dan zalim. Akan tetapi adakah sebenarnya mereka faham bahawa dalam menyabitkan pesalah dalam hudud, ianya adalah sangat ketat dan hanya sedikit keraguan sudah cukup untuk melepaskan si pesalah dari dikenakan hukuman. Contoh paling mudah adalah kes zina. Adakah mudah bagi kita mensabitkan kesalahan kalau mahukan 4 orang saksi dalam pendakwaan? Saksi pula mesti yang adil dan melihat kejadian dari awal sehingga akhir dengan jelas dan tidak dalam kesamaran. Di zaman Rasulullah sendiri tiada kes zina yang disabitkan lalu dijatuhkan hukuman atas dasar saksi dan pendakwaan. Kes yang telah dihukum oleh Rasulullah sendiri adalah disebabkan pengakuan pesalah sendiri dan juga kesediaan mereka untuk menerima hukuman. Ianya tidak semudah kes sivil hanya dengan pembuktian DNA, air mani, tilam atau kesan pada kemaluan sudah boleh disabitkan kesalahan. Empat orang saksi yang adil itu mesti dan tidak boleh tidak jika mahu sabit kesalahan. Dan hanya kalau si tertuduh tidak mengaku maka kes boleh digugurkan sekiranya tiada empat orang saksi dan pihak yang menuduh boleh dihukum qazaf.

Persoalan Keempat, soal kesediaan rakyat dalam penerimaan hudud bukanlah isu besar. Ini kerana ruang lingkup pelaksanaan adalah hanya di kalangan orang Islam sahaja. Umat Islam hanya perlu diberi faham tentang hudud dan kalau mahu dikupas kalau tidak silap aku hanya ada 7 kesalahan sahaja dalam hudud. Bukan banyak pun. Dalam masyarakat sekarang yang serba moden, canggih dan berpelajaran aku rasa tidak terlalu sukar dalam memberi maklumat dan ilmu mengenai hudud dan kalau mahu disediakan dari segi mental rakyat Malaysia aku rasa dalam tempoh 3-4 tahun sudah mencukupi dalam menyediakannya. Kefahaman adalah yang paling penting sekali dan barulah pelaksanaannya itu jadi mudah. 

Mungkin pelaksanaan hudud ini tidak boleh dilaksanakan serta merta tapi kalau kita punya target untuk melaksanankannya pada aku ianya adalah mudah dan mempunyai hikmah yang besar di dalamnya. Islam mengambil tindakan awal dan langkah pencegahan dalam membentuk umat. Oleh itu hudud adalah jawapan yang paling mujarab menyelesaikan permasalahan jenayah kejam yang sangat menakutkan ketika ini. Mungkin kerajaan pusat harus menjadikan Kelantan sebagai pilot project dalam menilai hudud sebagai suatu undang-undang rasmi negara. Mengapa harus takut kalau sebenarnya kita tidak punya ilmu pun tentang hudud. Sesungguhnya tidak tuhan datangkan Al-Quran itu sia-sia kerana isinya itulah initipati cara sebenar bagaimana manusia ini harus hidup dan akan kembali kepadanya dengan suci.

Wednesday, September 21, 2011

Cerita Tentang Yasin

Satu masa dulu aku adalah seorang penuntut di Nilam Puri. Nilam Puri adalah sangat terkenal di kalangan penuntut pengajian Islam di Malaysia. Dah ramai ilmuan dan para ulama' telah lahir di sini. Dahulu Nilam Puri dikenali sebagai Yayasan Pendidikan Tinggi Islam Kelantan yang dikelolakan oleh Yayasan Islam Kelantan. Namun ianya telah diambil alih oleh Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya sebagai kampus cawangan. 

Tahukah anda penyamyi terkenal Yasin yang pernah memenangi Juara Lagu sekitar tahun 2001 - 2002 (entah aku tak ingat) adalah seorang bekas pelajar dari UM Nilam Puri? Ya, beliau adalah seorang ustaz dan sememangnya merupakan seoraang yang sangat mahir dalam Bahasa Arab. Aku dengar bapa beliau ni adalah seorang pakar dalam bidang tasauf di Malaysia dan mereka sekeluarga pernah tinggal di Mekah untuk beberapa tahun sejak dari Yasin masih kecil. Atas dasar itu maka tidak hairanlah kalau Yasin sangat fasih berbahasa Arab dan mahir berbanding rakan yang lain di Nilam Puri. Aku juga dengar beliau juga menjadi kesayangan para ustaz dan pensyarah di Nilam Puri kerana selalu menjadi rujukan dalam permasalahan bahasa Arab.

Aku masih ingat pada pagi berikutnya setelah Yasin menang juara lagu di kelas Pengatar Usuluddin kelolaan Dr. Johari Mat. "Semalam enta semua tengok Juara Lagu? Yasin menang kan?" Kelas aku tu terpinga sebentar sebab terkejut apasal pulak pensyarah pakar dalam ajaran sesat ni boleh tengok rancangan lagha ni pulak. "Yasin tu anak murid ana dulu tu." sambung beliau ringkas. Oh, itu rupanya sebenarnya point beliau. Beliau kemudiannya memetik beberapa lirik lagu Mimpi Laila yang menjadi bahan topik subjek pengantar usuluddin itu untuk dihayati kerana mempunyai maksud yang mendalam. minggu tersebut adalah minggu Yasin. Pensyarah dan student semua cerita pasal Yasin. bukan sebab beliau menang, tapi baru tahu dia seorang bekas pelajar Nilam Puri.

Yasin memang seorang yang hebat menyampaikan dakwah dan tazkirah melalui lagu sedemikian. Selang beberapa bulan aku pulang bercuti di kampung. Kebetulan ada satu majlis di masjid negeri yang aku tak ingat tentang sambutan apa. Pada masa tu seingat aku konsert nasyid ni akan jadi acara wajib dalam apa apa sambutan keagamaan dalam mengisi acara sepanjang minggu program. Biasanya kumpulan nasyid yang dipanggil adalah Rabbani. Tapi pada kali itu ada kelainan. Rabbani dijemput, dan Yasin juga ada. Aku sedikit teruja bila tengok live Yasin buat persembahan.

Selepas beliau turun dan pergi ke belakang pentas, dengan sengaja aku dah tunggu di belakang pentas. Aku sendiri tak tahu kenapa aku terlalu nekad hari itu. Lalu ketika Yasin turun dan lalu depan aku, aku pon mengambil peluang bersalam dengan beliau. Sambil bersalam aku berkata pada beliau "Bang, ustaz-ustaz di Nilam Puri semua kirim salam kat abang." Beliau hanya tersenyum dan menjawab Waalaikumussalam lalu berlalu pergi.




Friday, September 2, 2011

Bagaimana Internet Bekerja

Adakah anda seorang pengguna internet tegar? Tapi adakah anda tahu bagaimana sebenarnya internet itu berfungsi? Sila layan infografik bawah ni.




How The INTERNET Works (via Online Schools)
[Via: Online Schools




Kredit kepada : makeusof.com



Wednesday, August 17, 2011

Sesat Kerana Tak Diperdepankan

Kini sangat selalu aku tertanya sendiri, adakah suatu yang sepatutnya yang kita terkedepankan itu kadang-kadang boleh juga kita letakkan di belakang kerana kepentingan diri kita atau sebenarnya kita memang tidak boleh langsung meletakkanya di belakang. Adakah dengan meltakkan ianya di belakang menyebabkan kita boleh  menag dalam satu-satu situasi atau sebenarnya kita hanya menang dalam keadaan maya yang bukan realiti tetapi suatu macam akan akibat bakal menanti kita di suatu masa dan suatu tempat?

Kita sebenarnya memang tidak mampu lari dar kenyataan. Tapi kenyataan itulah yang kita selalu lari daripadanya. Kita lari kerana kita sangat takut menelan suatu yang pahit. Tapi kita lupa melarikan diri itu mempunyai nilai pengecut yang sangat tinggi dan tidak memberikan kita keuntungan jangka panjang. Kita mungkin untung jam ini, mungkin untung hari ini tapi pastikah kita bakal untuk di masa depan? 

Adakah dengan sentimentasi sendiri dalam kapasiti ilmu sebesar tempurung membolehkan kita mengambil kesimpulan selaut? Mampukah menceduk air dilaut mahu memenuhkan kolam dengan hanya berbekalkan sebuah tempurung bocor? Mengapa masih nak bermatian sedangkan hari ini kita sendiri takut nak temui mati kerana tahu bakal tidak selamat bila menemuinya nanti? Kalau belum sanggup, kalau belum berani, kalau belum kembali mengapa masih mahu menceduk?

Sila berhenti. Berhenti dari bermain lumpur dan najis babi. Kadang-kadang kit alebih suka bermandi lumpur kotor dari bermandi air mutlak yang mampun membersihkan diri dari lumpur. Tiada apa yang boleh kita buktikan kalau hanya tahu menyalak bukit sedangkan satu apa macam perkataan pun tidak keluar. Hanya makian-makian nista dan akhirnya sepatu bertumit keras itu singgah di kepala kita. Masa tu nak sedar pun tak guna.

Apa kata jadi pendiam, atau pemerhati atau lebih baik dengan mengkaji. Mungkin dengan cara itu boleh mengikis sedikit kebodohan menebal di minda yang sudah lama tak bercuci. Kerana semborono itu selalunya membawa kesesatan. Masa depan akan gelap. Kamu kekal di dalamnya atau kalau tidak pon kamu mungkin sampai lewat barang setahun dua.

Monday, August 15, 2011

Pendedahan Arlene Tan sebagai Sitt Al-Wuzara Satu Kesilapan - Gaysec

Akhirnya kecelaruan siapa individu sebenar penghina Islam Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara terbongkar apabila Gaysec membuat kenyataan rasmi bahawa mereka tersalah dedah. Seperti yang aku bagitahu sebelum ini Arlene Tan mungkin bukanlah inidividu sebenar berdasarkan kenyataan beliau sendiri di laman blog beliau (sila baca di entri asal). Berikut adalah link kenyataan mohon maaf oleh Gaysec di laman facebook mereka.

Menurut mereka, kini sudah ada suspek baru identiti sebenar Makcik Wuzara ini. Sila lihat fanpage Pendedahan Eksklusif-Siapa Sebenarnya Sitt Al WuzaraDi page ini ada maklumat lanjut mengenai pencarian semula identiti Makcik Wuzara ini. Menurut Obefiend makcik ini adalah seorang lelaki dan beliau tidak mahu mendedahkannya. Dengan rendah hati aku mohon maaf kepada Arlene Tan walaupun sebenarnya dalam entri lepas aku tak tuduh pon beliau adalah Al-Wuzara, tapi aku rasa bersalah jugak sebab siarkan isu ini di blog aku ni. 

Semoga Allah memberi hidayah kepada mereka yang cuba lari dari akidah Islam sebenar. Kehidupan beragama sebenarnya bukanlah soal memilih cara hidup sahaja, tapi termasuk juga soal kepercayaan kamu kepada kepercayaan yang kamu harus percaya dan bertepatan dengan fitrah sebenar kamu sebagai manusia. Aku tahu di kalangan murtadin Islam masih tinggal saki baki iman kamu pada Allah. Kamu memilih jalan itu mungkin hanya kerana mahu lari dari syariat Islam yang kamu rasa banyak pantangnya. Kembalilah. Masih belum terlambat. Barakah bulan mulia ini semoga kamu didatangkan petunjuk dan hidayah Allah.

Wednesday, August 10, 2011

Murtad di Malaysia Kritikal - Isu Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara

Isu sebegini sebenarnya sangat serius. Serius sehingga anda akan berasa sangat terkejut kalau anda seorang yang bersensiviti tinggi terhadap Islam. Adakah sebenarnya isu murtad di Malaysia hanya suam-suam kuku dan terdapat satu dua kes sahaja? Kini perlembagaan yang menyebut hak kebebasan beragama di Malaysia sudah menjerut leher umat Islam sendiri. Ya, aku sangat benci loopholes dalam undang-undang. Tapi selagi mana ianya adalah undang-undang manusia, maka kelemahan bakal terlihat di situ di mana pihak yang berkepentingan akan menggunakan kelemahan ini sebagai senjata mereka menghancurkan kita.

Sebenarnya isu murtad tidak harus hanya melihat kepada penukaran dari Islam kepada agama lain sahaja. Sepertimana isu Aishah dan Lina Joy yang menganut Kristian. Tapi isu murtad juga harus dilihat kepada aliran pemikiran songsang yang boleh menyebabkan seseorang terkeluar dari Islam. Pendapat-pendapat yang menghina Islam, Allah dan rasulnya. Ini adalah kerana pengaruh daripada fahaman sekularisme, liberalisme, rasionalisme dan juga feminisme.

Kalau hari ini seorang umat Islam di Malaysia melahirkan seorang bayi yang secara automatiknya Islam, tapi jangan sangka pada masa akan datang bayi itu bakal mati dalam agama lain atau lebih teruk mati dalam keadaan tidak beragama. Yang semasa hidupnya mencaci maki agama dan lebih teruknya adalah agama Islam. Aku tak mahu tanya mengapa kerana bakal ada pihak yang mengaitkan isu sebegini dengan politik. Bila jadi isu politik tidak lain hanya menuding jari sesama sendiri padahal tak sedar diri sesama sendiri adalah Islam.

Baru-baru ni heboh pasal seorang individu makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara yang dikatakan telah membuat kenyataan menghina Nabi Muhammad dan Islam secara terang-terangan  di laman facebook, twitter dan blog milik beliau. Beliau juga menyiarkan video-video yang menghina Islam yang diambil dari sumber-sumber ekstrimis Kristian. Dan dari apa pemerhatian dan siasatan, aku tak nampak bahawa beliau ini adalah seorang yang menganut Kristian ataupun lain-lain agama. Beliau hanya seorang yang aku kira Liberalis atau rasionalis yang sebenarnya tidak berpuas hati dengan hukum Islam yang melarangnya dari melakukan itu dan ini. Oleh sebab itu serangannya hanya bertumpu kepada Islam dan menghina norma-norma Islam yang mana beliau kira  sebagai menyekat hak asasi manusia.

Seperti yang pernah aku lontarkan, sebenarnya golongan seperti ini melancarkan serangan terhadap Islam adalah kerana sangat suka dengan hedonisme dan pada masa yang sama masih percaya yang Islam itu benar. Akan tetapi tidak berpuas hati dengan larangan Islam lalu membuat serangan terhadap norma dan hukum hakam Islam bagi menghalalkan suatu kemungkaran yang mereka mahu buat atau supaya orang lain percaya dan boleh menerima tanggapan songsang mereka terhadap Islam. Kaedah pemikiran rasional dan liberal digunakan bagi mempengaruhi agar pendapat ini boleh diterima. Lama-kelamaan mereka akhirnya sesat. Serangan yang dibuat lebih berani, bersifat menghina dan boleh dikatakan terkeluar dari agama Islam. Dan mereka sendiri pun tidak mahu dan malu digelar sebagai Muslim.

Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara khabarnya akaun facebook dan twitternya telah digodam oleh hacker (Gaysec) dan membawa penemuan individu Nor Arlene Tan Bte Khalid iaitu seorang Cina Muslim kacukan. Arlene menerima serangan terutamanya SMS yang mencaci maki beliau. Arlene telah membuat laporan polis bagi menafikan beliau adalah Sitt Al-Wuzara. 

Nor Arlene Tan Bte Khalid yang didakwa oleh Gaysec
merupakan  identiti sebenar  Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara

Penafian yang dibuat oleh Arlene menyebabkan kita sangsi dengan fakta yang didedahkan oleh Gaysec adakah mereka membuat pendedahan yang betul atau mereka ini sebenarnya tersalah orang. Dan boleh jadi Arlene melakukan pembohongan. Allah sahaja yang tahu.

Laporan polis Arlene terhadap Gaysec - Kredit gambar Milosuam

Klik di sini untuk lihat fail pendedahan Gaysec terhadap Arlene Tan mengenai Makcik Wuzara. Arlene Tan juga telah menjawab pertuduhan ini melalui blog beliau Purple Pearl's. Untuk pengetahuan semua, Facebook Makcik ini telah ditutup dan juga tweethandle beliau sudah tidak dapat dikesan. Akan tetapi beliau kini meneruskan sesi menghina di akaun Google Plus beliau.




Sebenarnya pada aku isu Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara adalah hanya salah satu kes yang berjaya kita expose ke public. Ini kerana beliau menghina Islam terang terangan di blog dan laman sosial. Bagaimana pula dengan kes terpencil yang tidak kita ketahui. Apakah hari ini isu ini panas dan akhirnya sejuk dan dilupakan dalam beberapa minggu lagi dan dilupakan manakala aliran sesat ini terus jadi virus dan menambah bilangan muslim yang menganutnya. Apa tindakan kita? Apa tindakan pihak berwajib? Kita mahu Malaysia menjadi seperti Indonesia yang Islamnya sudah berkecamuk dan bercampur baur dan dilihat sama seperti agama lain. Terpulanglah kepada anda menilai hal ini. Mantapkan diri dan jiwa anda dengan iman dan akidah Islam jitu supaya kita tidak terjerumus ke arah ini. Tuntutlah ilmu, kerana hanya dengan ilmu Islam itu boleh difahami dan di tegakkan atas paksinya.



Tuesday, August 9, 2011

Fail Typo - Malaysia Kini

Walaupun taklah FAIL mana pun. Tapi sebab susah nak kesan kesilapan yang dilakukan oleh Malaysia Kini, Aku post jugak gambar ni. Tapi diorang dah betulkan kesilapan tersebut.


iKLan Gangster - KL Gangster Versi Parodi

Nampaknya di Malaysia sekarang sudah semakin banyak mengeluarkan parodi sendiri. Ini adalah parodi KL Gangster yang mengiklankan produk-produk semasa di pasaran. Aku tak pasti diorang ni dapat duit tak buat promosi super LOL ini. Nah saksikan iKLan Gangster.









Sumber asal: Aman Wan Youtube via Blogbustas

Wednesday, August 3, 2011

Persoalan Perkara-Perkara Yang Membatalkan Puasa

Ulama terbilang dunia ketika ini, Dr Yusoff Al-Qaradhawi pernah menyebut dan meluah rasa kurang setuju beliau dengan tindakan para ulama yang terlalu meluaskan perbuatan yang membatalkan puasa. Beliau lebih setuju untuk mengecilkan skop dan ruang lingkup pembatalan puasa kepada perbuatan yang benar-benar terdapat dalil tepat dari al-Quran, al-Hadith dan disepakati ulama sahaja.


Beliau berpendapat perbincangan panjang lebar oleh ulama silam, antaranya para ulama dari mazhab Hanafi dan ulama mazhab-mazhab lain menyebut sekitar 57 bentuk perbuatan yang membatalkan puasa adalah adalah tindakan yang kurang sesuai. Malah ia juga amat digemari oleh ulama masa kini sehingga terdapat yang menghabiskan masa begitu lama untuk merangka fatwa, berijtihad dan meletakkan kaedah bagi sesuatu perbuatan. Adakalanya ia adalah isu yang tidak memerlukan perhatian begitu mendalam. 


Masalah ini dilihat semakin bertambah, apabila ijtihad dalam bab ini semakin bercambah hingga menyebabkan kesukaran orang kebanyakkan (awam) menjalankan ibadah ini dengan tenang kerana perincian perbuatan yang membatalkan puasa amat cabang (furu') dan terlampau banyak. Ia menyebabkan orang awam yang terhad kemampuan, masa dan rujukan sering berada dalam kebimbangan dengan isu batal dan tidak batal puasa ini. Lebih dikesali adalah perbincangan tentang ini juga ada meninggalkan perbincangan yang lebih besar berkenaan Ramadhan. (Taysir al-Fiqh - Fiqh As-Siyam, hlm 86-87) 

Sebagai contoh, antara isu terbesar yang patut diberikan fokus mendalam di waktu Ramadhan adalah :-

1) Raih Taqwa & Mendapatkan Keampunan : Sangat jelas arahan Allah dan RasulNya menegaskan keperluan kita berusaha meraih taqwa dan keampunan di dalam bulan ini. Perbincangan berkenaan kaedah, cara dan cabaran yang boleh menghalang kita mencapai target ini perlu diberikan perhatian lebih. 


2) Bulan Ingatan Fungsi Al-Quran : Firman Allah yang menyebut bahawa Al-Quran diturunkan di bulan Ramadhan ini sebagai petunjuk, dan bukti kebenaran petunjuk dan pembeza di antara haq dan yang batil. Justeru perbincangan berkenaan kemestian umat Islam kembali kepada Al-Quran sebagai satu-satunya formula untuk berjaya sebagai golongan bertaqwa dan selamat dunia akhirat perlu diperhebat. 

3) Amaran Terhadap Pengikis Pahala Ramadhan Yang 'Confirmed' : Sabda-sabda Nabi berkenaan tindakan yang boleh menghapuskan pahala puasa Ramadhan seperti bercakap kotor, nista, carut dan perbuatan jahat dan keji di waktu bulan ini. Ia perlu dipertekankan kerana ia adalah perkara yang disepakati bakal merosakkan pahala puasa seseorang walaupun ia tidak sampai membatalkan zahir puasanya.
4) Kaedah Penambah Pahala & Redha Allah di Bulan Ramadhan Yang 'Confirmed': Sabda-sabda Nabi yang mengandungi janji-janji dan tawaran Allah di bulan ini juga perlu diperluas kepada orang ramai agar semakin ramai yang berpotensi ke Syurga Allah sekaligus melemahkan fungsi Syaitan dan nafsu amarah yang sentiasa ingin mengajak kepada kemaksiatan.
Adapun isu perkara yang membatalkan puasa, sewajarnya ditumpukan kepada hukum yang disepakati sahaja.  Justeru, larangan yang disepakati tatkala puasa adalah menahan nafsu syahwat, menanggung lapar dan dahaga serta menahan diri dari bersetubuh dengan isteri di siang hari dengan niat ikhlas ibadat kerana Allah. Inilah yang dijelaskan dari al-Quran dan as-sunnah, demikian juga menjauhi kata-kata nista, bohong, mengumpat, cercaan dan lain-lain dosa anggota demi kerana Allah. Ia disebut di dalam ayat al-Baqarah : 187 dan disokong oleh hadith-hadith yang banyak.
Merokok, keluar darah haid atau nifas dan hilang aqal adalah dipersetujui secara sepakat ulama membatalkan puasa.
Adapun yang tidak disepakati, boleh dibincangkan cuma jangan sampai ia mengambil  perhatian utama kita apabila berada di dalam Ramdhan. Sebagai panduan, berikut disertakan beberapa hukum secara ringkas berkaitan puasa yang kerap ditanya oleh orang ramai :-

1) Darah keluar dari tubuh ; samada untuk berbekam, ambil darah pesakit, menderma darah, tercedera, darah dari hidung, tangan dan lain-lain.
Hukumnya : Tidak batal puasa kerana yang membatalkan adalah yang masuk ke tubuh melalui saluran terbuka hingga ke perut dan bukannya ‘yang keluar' dari tubuh. (As-Siyam Muhdathatuhu wa hawadithuhu, Dr Muhd ‘Uqlah, hlm 215). Manakala pandangan pembatalan puasa dengan berbekam yang berdalil hadith riwayat Abu Daud dan Ibn Majah dengan sanad sohih menurut Imam An-Nawawi, ia telah dipinda (nasakh) dengan hadith dari Ibn Abbas yang menyebut Nabi SAW berbekam dalam keadaan baginda berpuasa. (Riwayat Al-Bukari, 3/43) kerana hadith dari Ibn Abbas ini berlaku tatkala Haji Wida' dan terkemudian dari hadith yang menyebut batal kerana bekam. (Tasysir al-Fiqh, Qaradawi, hlm 90). Malah ini juga padangan majority mazhab kecuali Hanbali. ( Bidayatul Mujtahid, 1/247)

2) Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka dan dikeluarkan kembali tanpa sampai ke perut dan yang seumpamanya di bahagian kepala.
Ia seperti memasukkan alat tertentu ke dalam kemaluan wanita atau dubur ketika proses perubatan yang berkaitan, demikian juga memasukkan jari ke dalam hidung, telinga, mulut dan dubur.
Hukumnya : Tidak membatalkan puasa kecuali jika alatan itu dibiar tinggal di dalam kemaluan tadi, kerana illah @ faktor penyebab batal puasa adalah masuknya sesuatu berfizikal ke perut. Terkecuali juga, wanita atau lelaki yang memasukkan jarinya ke dubur atau kemaluannya dengan tujuan nafsu, maka ia membatalkan puasa, tetapi jika tujuan istinja' atau membasuhnya maka hukum yang lebih kuat menurut para ulama adalah tidak batal. (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 211). Ini juga dipersetujui oleh Syeikh Atiyyah Saqar yang mengatakan masuk sesuatu ke telinga dan hidung yang tidak sampai ke perut atau bahagian otak adalah tidak membatalkan puasa. (Min Ahsanil Kalam fil Fatawa). Tidak dinafikan terdapat fatwa yang mengatakan batal, justeru, nasihat saya adalah lebih baik menjauhinya kiranya tiada tujuan yang agak mendesak. Kerana menjauhi yang khilaf (perbezaan pendapat) itu lebih baik.

3) Pil elak haid untuk puasa penuh :
Hukumnya : Harus dengan syarat tidak membawa mudarat kepada pusingan haidnya, dan memerlukan nasihat doktor Islam yang berwibawa. Namun yang terbaik adalah tidak menyekat haid, dan tidak menganggu kitaran fitrah yang telah ditentukan oleh Allah swt. selain itu wanita sedang haid juga masih boleh melaksanakan pelbagai jenis ibadah. 

4) Penyembur gas untuk pesakit lelah :
Hukumnya : Baru-baru ini pada bulan Julai 2007, Persidangan Majlis Fiqh Antarabangsa di Putrajaya ada membincangkan isu ini. Isu ini amat kerap dibincangkan oleh para ulama seantero dunia dan mereka berbeza pandangan  apabila sebahagian menyatakannya batal dan sebahagian lain menolak.
Menurut kajian terperinci bantuan para doktor, mendapati gas semburan itu punyai jisim-jisim putih yang jelas kelihatan jika di sembur di atas kertas. Selain itu, hampir 90 % darinya akan terus masuk ke tekak dan melekat di esophagus dan terus ke perut. Ini bermakna ianya jisim-jisim gas itu masuk ke perut setiap kali semburan. Justeru sudah pasti ia membatalkan puasa. Demikian pandangan awal dari Majlis Fiqh Antarabangsa yang bersidang Julai 2007 baru-baru ini, tetapi kemudiannya mereka menarik balik keputusan mereka untuk dibincangkan lebih terperinci dalam persidangan akan datang. 
Bagaimanapun para ulama masih perlu bergantung kepada makumat jelas dari para doktor bagi memberikan fatwa tepat. Sebahagian ulama seperti Syeikh At-Tantawi, Syeikh Dr Muhd ‘Uqlah, menyebut hukumnya tidak batal kerana gas itu hanya terhenti di paru-paru dan tidak masuk ke perut. Manakala, ubat lelah jenis hidu melalui hidung adalah membatalkan puasa kerana ia akan masuk ke bahagian kepala. (As-Siyam, Dr Md Uqlah, hlm 226)
Namun jelas para ulama berhati-hati dalam memberikan keputusan dalam hal ini kerana menyedari walaupun serbuk-serbuk dari inhaler tersebut boleh memasuki ruang perut, namun ia adalah satu keperluan mendesak buat pesakit athma dan tidak pula dilaksanakan secara saja-saja, bukan pula kerana nafsu lapar. 

5) Suntikan ke dalam tubuh melalui tangan, kaki selain rongga terbuka yang asal:
Hukumnya : Terdapat dua jenis : samada untuk berubat atau untuk menguatkan. Jika ia digunakan untuk mengurangkan demam, bius, 'pain killer' dan apa jua tujuan asas perubatan, ia disepakati tidak membatalkan puasa (Al-Qaradawi, hlm 100 ; ‘Uqlah , hlm 226). Demikian juga hukumnya suntikan kalsium dan sebagainya untuk kekuatan badan demi perubatan.
Berkenaan suntikan makanan, air seperti glukos dan sepertinya untuk tujuan perubatan; para ulama sekali lagi berbeza pandangan : Pandangan majoriti adalah : Tidak membatalkan puasa kerana ia tidak masuk ke dalam tubuh melalui rongga terbuka dan ia tidak mengenyangkan serta tidak bercanggah dengan hikmah puasa. Ia adalah fatwa oleh Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi, Syeikh Md Bakhit, Syeikh Abd Rahman Taj, Syeikh Ahmad As-Syurbashi, Keputusan Lajnah Fatwa Azhar tahun 1948 (Taysir Al-Fiqh As-Siyam, hlm 100; Fatawa Syar'iyyah, hlm 268 ; Yasalunaka, 5/53 dll ).
Bagaimanapun, suntikan jenis makanan ini membatalkan puasa terutama jika dilakukan secara sengaja untuk melarikan diri dari ujian keletihan lapar dahaga puasa.

6) Berkumur-kumur dan air masuk ke rongga hidung semasa wudhu.
Hukumnya : Tidak membatalkan puasa, cuma jika berlebihan berkumur ulama Syafie mengatakannya terbatal. Justeru, jauhilah berlebihan di ketika puasa adalah lebih baik.
Ia berdasarkan hadith : "Sempurnakan wudhu , basuhlah celah-celah jari jemarimu, dan lebih-lebihkan menyedut air ke hidungmu kecuali tatkala kamu berpuasa ( Riwayat Abu Daud , no 142 ; At-Tirmidzi, 788 ; Al-Hakim, Sohih menurut Ibn Khuzaymah, Ibn Hibban & Al-Hakim dan dipersetujui oleh Az-Zahabi ; albani ; Sohih).

7) Melakukan Maksiat seperti tidak solat 
Hukumnya : Tidak batal puasa menurut majoriti mazhab dan ulama. Akan tetapi dosa maksiat itu akan ditanggung berasingan mengikut jenis maksiat, malah mungkin bertambah besar dosanya kerana mencarik kehormatan Ramadhan. Pahala puasanya pula akan terhapus.Selain itu, ia juga mencarikkan keseluruhan tujuan berpuasa iaitu bagi melahirkan insan taqwa, beroleh keampunan dan jauh dari maksiat. (Qaradawi, hlm 104) Nabi bersabda : "Barangsiapa sempat bertemu Ramadhan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauh ia dengan Allah" (Riwayat Ibn Hibban)

8) Mencium lelaki dan wanita semasa berpuasa
Hukumnya : Mencium isteri atau suami tatkala berpuasa, tidak batal menurut majoriti ulama.
Ia berdasarkan beberapa dalil antaranya :-
كان رسول اللَّهِ  يُقَبِّلُ وهو صَائِمٌ وَيُبَاشِرُ وهو صَائِمٌ وَلَكِنَّهُ كان أَمْلَكَ لِإِرْبِهِ
Ertinya : "Nabi S.a.w mencium dan bermesra (dengan isterinya) dalam keadaan ia berpuasa, tetapi baginda adalah seorang yang menguasai diri dan nafsunya" (Riwayat Abu Daud,  2/311 ; Syuaib arnaout : Sohih)
Dan satu lagi adalah : -
 فجاء شاب فقال أقبل يا رسول الله وأنا صائم قال لا قال فجاء شيخ فقال أقبل وأنا صائم قال نعم قال فنظر بعضنا إلى بعض فقال النبي قد علمت لم نظر بعضكم إلى بعض إن الشيخ يملك نفسه رواه أحمد والطبراني في الكبير وفيه ابن لهيعة وحديثه حسن وفيه كلام
Ertinya : Kami bersama Nabi tiba-tiba didatangi oleh seorang pemuda dan bertanya : Aku berpuasa dan aku mencium isteriku, jawab nabi : Jangan ; tiba-tiba dating seorang tua dan bertanya soalan yang sama : Jawab nabi : Ye ( tiada masalah) ; kami kami saling berpandangan antara satu sama lain, maka nabi berkata :-
"aku tahu apa mengapa kamu saling berpandangan antara satu sama lain, sesungguhnya orang tua mampu mengawal dirinya (nafsu)" (Riwayat Ahmad dan At-Tabrani, sanad terdapat Ibn Lahi'ah yang diperkatakan tentangnya, menyebabkan hadis dianggap dhoif)
Al-Qaradawi pula menambah "berapa ramai orang tua zaman sekarang yang turut tidak mampu mengawal nafsunya " (Fiqh As-Siyam, hlm 106 )
Kesimpulannya, ia tidak membatalkan puasa dan ciuman sebegini tidak harus jika ia boleh membawa mudarat seperti menaikkan nafsu dan boleh membawa kepada persetubuhan di siang hari Ramadhan.

9) Wanita tamat haid
Wanita tamat haid pada waktu malam dan sempat niat pada waktu malamnya sebelum naik fajar subuh. Ia dikira sah walaupun belum mandi hadas. Jika ia tidak sempat berniat sebelum fajar subuh, seperti belum makan dan minum apa-apa pada pagi itu, kemudian pada jam 8 pagi haidnya kering, ia tidak dikira boleh berpuasa pada hari itu kerana tiada niat bagi puasa wajib boleh dibuat selepas terbit fajar.
Demikian juga ditegaskan oleh majoriti ulama (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/201)
Dalilnya adalah :-
من لم يُجْمِعْ الصِّيَامَ قبل الْفَجْرِ فلا صِيَامَ له
Ertinya : "Barangsiapa yang tidak berniat untuk puasa sebelum fajar, tiada puasa (wajib) baginya" ( Riwayat Abu Daud, 3/108 ; Albani : Sohih )

10) Keluar air mazi
Air mazi adalah air yang keluar dari kemaluan lelaki atau perempuan kerana naik syahwat. Banyak persoalan berkenaan keluarnya air mazi semasa berpuasa, samada ia membatalkan puasa atau tidak.?
Zahir dalam mazhab Hanbali menyatakan, ia membatalkan puasa.
Bagaimanapun mazhab Hanafi, Syafie, Awzai'e, Hasan albasri, As-Sya'bi dan Imam Ahmad dalam satu pendapatnya berfatwa keluarnya air mazi tidak membatalkan puasa. Saya lebih cenderung dengan pendapat ini.

11) Keluar air mani tanpa setubuh
Mencium dan menyentuh melalui onani sehingga keluarnya mani dengan syahwat adalah membatalkan puasa dan wajib qadha, ia adalah disepakati oleh seluruh ulama.
Adapun keluarnya air mani hanya kerana berfikir lucah dan melihat dengan syahwat, ia tidaklah batal menurut sebahagian ulama termasuk mazhab Syafie, Hanafi. (Al-Mughni, 4/159)
Manakala mazhab Hanbali dan Maliki mengatakannya batal.
Walau bagaimanapun, saya lebih cenderung dengan pendapat yang mengatakannya batal kerana ia benar-benar bercanggah dengan tujuan dan maqasid puasa dalam Islam. Selain itu, ia juga adalah sama dengannya keluar mani kerana sentuhan.
Keluar air mani kerana bermimpi di siang hari Ramadhan atau kerana sakit tertentu. Sepakat ulama menyatakan ia tidak membatalkan puasa.

12) Menelan air liur dan kahak
Hukum : Ia tidak membatalkan puasa disebabkan terlalu sukarnya untukmenjaga hal seperti ini. (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/159). Manakala Kahak yang selagi ia belum sampai ke anggota mulut (sebelah hadapan lidah), iaitu masih berada pada had tekak maka tidak membatalkan puasa jika ditelan. Kerana ia masih tidak keluar daripada anggota zahir. Kahak yang sudah sampai pada mulut, inilah yang menjadi khilaf adakah membatalkan puasa atau tidak. Ada pendapat yang mengatakan batal dan ada pendapat yang mengatakan tidak batal. Sebahagian ulama berpendapat HARAM menelannya dengan sengaja kerana ia adalah kotoran. Jadi, kesimpulan yang terpilih adalah kahak yang sampai ke mulut haram ditelan dan kebanyakan ulama menyatakan ia membatalkan puasa. Manakala yang berada di bahagian pangkal lidah dan tekak, jika ditelan tidak membatalkan puasa.


13 ) Mandi
Tiada masalah untuk orang berpuasa mandi, ia tidak membatalkan puasa. Dalilnya adalah hadis yang menunjukkan Nabi s.a.w mengizinkan orang yang junub mandi selepas waktu subuh, namun mandi junub adalah wajib, bagaimana pula mandi sunat atau harian yang biasa?.  Jawapnya ia tidak membatalkan puasa malah sahabat besar seperti Ibn Abbas juga pernah disebutkan mandi ketika berpuasa. Anas bin Malik pula adakalanya merendam kepalanya di dalam batu dipenuhi air (seperti telaga) akibat bersangatan panas. (Rujuk Fath Al-bari). Cuma  puasa hanya boleh batal apabila seseorang mandi sambil mencuri minum sebagaimana yang mungkin dilakukan oleh para remaja dan lainnya, maka ia batal kerana minum dan bukan mandi itu sendiri.

14) Berniat berbuka atau membatalkan puasa sebelum waktu.
Tindakan sebegini adalah membatalkan puasa menurut mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi. Cuma jika dengan segera seseorang itu kembali berniat dan membetulkan niatnya tadi, puasa tidak terbatal.
Justeru, seluruh individu berpuasa wajib menjaga niatnya agar tidak terpesong untuk membatalkannya. Imam Ibn Qudamah menolak pandangan yang mengatakan tidak batal kerana ibadah itu adalah berdasarkan niat seperti solat juga yang akan terbatal jika berniat membatalkannya. (Al-Mughni, 4/175)

Sumber Asal Zaharuddin.net

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget