Tuesday, December 23, 2008

Disember Ini

Sememangnya tahun 2008 ni dah nak sampai penghujungnya.....Hah! dah december dah rupanya...masa berlalu sangat pantas sampaikan aku rasa seperti tidak sempat berbuat apa-apa di dalam tahun ini. Azam? entahlah...aku pon selalu tak pasti apa azam tahun baru aku. Biasanya aku akan buat azam pada penghujung tahun untuk tahun berikutnya....tapi selalunya aku akan terlupa apa azam yang aku buat tu...apparaaa....

Aku selalunya menantikan setiap Disember pada setiap tahun. Pertamanya kerana Hari Lahir aku pada bulan Disember. Kedua kebanyakan orang-orang yang aku sayang dan yang 'pernah aku sayang' juga pada bulan disember. Tapi tahun ni ada kelainan sikit, aku hampir terlupa 4 Disember lepas hari jadi aku..sebabnya aku sibuk training kat KL untuk jadi Authorized Service Provider kepada Fuji Xerox di Jalan Kuchai Lama. Walaupun ramai jugak yang wish aku....tapi seolah2 tahun ni macam menjadi tahun yang tak berapa nak happy bagi aku. Apapun special thanks kepada makcik aku yang telah bagi hadiah pada aku. Rasanya ni la kali pertama aku dapat hadiah hari jadi dan orang memberi sesuatu yang memang aku nak.

Selainnya Disember ni juga menyaksikan pertambahan seorang lagi ahli keluarga aku. Adik lelaki aku dah pun melangsungkan perkahwinannya pada 20 Disember lepas. Tak larat aku nak tolong organize majlis perkahwinan ni. Sungguh memenatkan. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Satu jer yag aku boring pasal majlis ni....aku rasa hari tu paling banyak aku mendapat soalan yang sama yang ditanyakan pada aku sampai aku dah malas nak jawab....

"Haa....adik kau dah selesai...kau bila lagi?"
"Kau ni tunggu apa lagi...keje dah ada.. keta dah ada...duit ada.."
"Along...makcik ingat kau yang kawin....rupanya adik kau dulu.."
"Ni bukan langkah bendul lagi ni....dah langkah bumbung...macam mana bole adik kau plak yang dulu ni?"


Naik malas aku nak jawab semua soalan tu....last2 aku jawab pendek jer....

"Insya Allah bulan 8....tapi tahun jangan tanya la..."

Ada pulak yang sengal tu....tanya soalan ni pulak....

"Haa..Baguslah...dengan orang mana?"

"Dengan orang beriman..."

Kadang-kadang aku rasa tak sedap pulak memberi jawapan lucu tapi boleh menyakitkan hati...tapi hati aku ni lagi sakit kalau terus dihujani dengan soalan-soalan sebegitu bertalu-talu. Kadang-kadang aku lari daripada org2 kampung atau sedara mara yang kelihatan dari jauh seperti nak tanya soalan yang sama pada aku....Hati aku...hanya tuhan yang tahu....

Bukan aku sengaja nak lambat2kan kawin ni....bukan aku suka sangat hidup membujang huru hara ni...tapi mungkin tuhan belum nak izinkan aku nak berumahtangga. Mungkin aku belum betul bersedia, atau mungkin tuhan mahu aku selesaikan tanggungjawab lain yang lebih besar yang belum aku selesaikan atau mungkin juga aku belum betul2 berusaha dalam hal2 perjodohan ni....Satu yang aku yakin, sememangnya sekiranya usaha yang dilakukan belum membawa hasil, semestinya tuhan sedang yang terbaik untuk kita. Aku terkadang terfikir, siapa yang akan hidup bersama aku dan menjaga aku sampai aku mati, siapa yang sanggup mati dari semalam lagi mati untuk aku sekiranya aku berjanji sanggup mati untuknya hari ini, siapa yang boleh lebih menyayangi aku lebih daripada yang mak aku beri selama ini.....

Semua persoalan tu belum terjawab. Aku tak pasti di mana silapnya....tapi biarlah tuhan tuhan memilihkan untuk aku yang terbaik untuk hidupku. Segalanya terserah kepada-Nya. Untungnya aku masih punya kawan2 dan sahabat yang sentiasa di sisi menghibur hati.

Aper plak citer pasal kawin ni...

Bisnes? Susah nak cakap pada zaman awal kegawatan ekonomi ni...aku dah nampak bisnes dah mula slow down...tapi alhamdulillah masih boleh bernafas....cakap pasal ni aku teringat sebuah lukisan burung terbang kat dalam Perpustakaan UM masa aku belajar dulu. Tajuk lukisan tu "Patah Sayap Terbang Jua." Itu sangat memberi erti dan sumber inspirasi serta motivasi kepada aku untuk meneruskan perniagaan ini walau apa jua cara sekalipun...Insya Allah semoga dengan doa tulus dari semua aku bakal berjaya lagi di masa depan.

Tak berapa hari lagi nak ker tahun baru....aku ingat tahun ni takyah buat azam la....buat jer short target yang aku nak grab dalam tempoh tertentu...mungkin itu sahaja caranya untuk terus maju ke hadapan.....Semoga Allah terus meredhoi dan merahmati.


1 comment:

kawakib_duriyah said...

Lim, aku mengucapkan selamat menjawab atas soalan-soalan yang telah diberikan. Antara jawapan mudah untuk menjawab soalan di atas. Ulama'-ulama' dulu biasa tak kawin, dan aku tak penah pulak orang Arab ada pepatah langkah bendul sebab it's not a big issue.

Lalu aku pun bertanya soalan yang sama juga, "Bila lagi Lim? Takde boleh aku carikan." Peace no war...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...