Sunday, April 19, 2009

Kalau Kail Panjang Sejengkal

Dulu kalau zaman Hang Tuah pepatah ni akan menjadi suatu yang biasa. Ntah! aku sendiri pun tak pasti. Tapi yang pasti kata-kata ini seolah menjadi bongkak, dan mematahkan semangat orang yang hendak mencuba sesuatu yang belum diketahui akan risikonya.

Bukan apa, rasanya kita dah mula boleh melupakan sedikit kenegatifan di dalam pepatah ini. Sebabnya terkadang kita agak takut mencuba suatu yang baharu hanya kerana melihat risiko akan sesuatu yang belum pasti benarnya di situ. Aku tak kata pepatah ini buat kita tidak maju. Akan tetapi kalau terdapat unsur negatifnya di situ, adakah mungkin ianya telah menjadi suatu musabab akan kegagalan sesuatu? Adakah ianya telah menjadi suatu tembok yang menghalang kita dari untuk melalui lebuhraya untuk ke destinasi impian selama ini?

Sebenarnya, memang lautan dalam itulah yang kita harus duga. Kerana di sanalah ada suatu yang kita boleh harapkan sesuatu yang besar yang bakal diperolehi. Kalau kita asyik memikirkan kail sampai bilapun kita takkan turun memancing. Mula-mula tu memangla ukur baju kat badan sendiri.

Kalau nak maju, harus berani ambil risiko. Kalau tak berani berubah, mana boleh nak berimpian besar. Kalau nak duduk sahaja, kita tak ubah menjadi seperti orang kudung tak berkaki dan hanya mengharap bantuan semata.
Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget