Tuesday, July 12, 2011

Lagi Kes Hina Lagu Negaraku - Pelajar IPTA Berdepan Tindakan

Aku rasa korang mesti masih ingat cerita pasal Namewee beberapa tahun lepas mengenai video di Youtube nya yang menghina lagu Negaraku. Lagu tersebut juga berunsur perkauman, menghina azan dan beberapa elemen amalan umat Islam dan juga menghina kerajaan Malaysia dan polis di Malaysia. Mari tonton semula video tersebut.



So aku ingat dah tak ada lagi pasal hina menghina lagi dalam isu lagu kebangsaan. Tapi beberapa hari lepas ada la pulak sorang mamat ni. Beliau dikatakan telah menghina lagu Negaraju tersebut melalui status facebooknya dengan mengubah lirik lagu tersebut berbau lucah dan penghinaan terhadap Raja. 
Setelah melihat gambar ni nyata lagi jelas bahawa memang lirik ciptaan beliau tu berbunyi hinaan kepada lagu tersebut. Bila ada kes begini aku lihat ramai pihak akan beri respon dan komen yang menunjukkan sikap prohatin mereka kepada lagu kebangsaan negara.

Tapi dari satu sudut yang lain aku melihat bahawa sensitiviti masyarakat Islam di Malaysia hanya berkisar tentang perkara sebegini sahaja. Tapi dalam isu Islam sedikit kurang pula sensitivitinya. Contohnya beberapa bulan lepas keluar sebuah komik di Utusan Malaysia mengenai hukum Islam yang dipersendakan. Akan tetapi tiada sebarang menteri yang memberi respon dan Utusan pula tidak dikenakan sebarang tindakan. Ini adalah double standard yang biasa kita lihat di Malaysia.

Mungkin sikap double standard ini boleh diperbaiki lagi di masa akan datang. Kepada mereka yang telah melakukan penghinaan itu aku harap korang mempunyai alasan yang baik apabila berdepan dengan tindakan. Ini mungkin boleh jadi pengajaran buat yang lain. Semoga isu-isu seperti ini tidak akan lagi muncul di masa-masa akan datang.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...