Monday, February 2, 2009

Harapan dan Penantian

Bila kita melakukan sesuatu, sudah tentunya harapan dan penantian itu akan berlaku. Yang mana kita tidak pasti atau tidak tahu apa yang bakal terjadi nanti. Jika hari ini seorang ibu menghantar anak sulungnya ke sekolah, menjemputnya ketika pulang, menceritakan kepadanya tentang kesenangan pabila sudah berjaya, memberikannya makanan yang baik2 dan memarahinya apabila melakukan suatu kesalahan.....tiada apa yang kita boleh simpulkan melainkan dia meletakkan suatu harapan yang tinggi kepada anaknya itu agar menjadi seorang manusia yang sempurna dan akan memberikan bakti yang tinggi kepada masyarakat.

Apa akan jadi kalau anaknya tidak seperti yag diharapkan? Apatah lagi melukakan hatinya bila dia dewasa, dan lebih dukacita kalau dia menghancurkan hidupnya sendiri. Persoalan yang tak terjawab. Hari ini mungkin kita rasa yang kita sudah cuba dan mulakan suatu yang terbaik mungkin tidak yang terhebat dalam membina kehidupan kita pada masa hadapan. Adakah penantian kita pada masa hadapan itu berbaloi dgn apa yang kita usahakan di sini hari ini? Atau kita memperolehi lebih daripada apa yang kita usahakan pada hari ini.

Kalau mahu letak harapan, pastikan ada usahanya. Kalau masih menanti, sabarlah...pasti ianya tidak sia-sia dan haraplah pada yang pasti dan nantikan suatu yang kita sangat yakin di hati.
Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget