Thursday, June 2, 2011

Zina dan Nilai Maruah Diri - Isu Adinda Evans

Sebenarnya aku rasa ramai yang kurang faham erti maruah diri dalam diri masing-masing. Atau mungkin sebenarnya tidak tahu bagaimana mahu mendefinisikan erti nilai maruah diri itu. Sebenarnya pada pandangan aku adalah maruah adalah menjaga diri daripada melakukan perkara-perkara yang membawa kepada dosa yang memalukan. Dan kita dianggap telah menggadaikan maruah kalau telah melakukan perkara-perkara besar itu. Dengan menggadaikan maruah maka seseorang itu akan hilang kehormatan dirinya dan membuang tanggapan baik orang lain terhadapnya. Mungkin pendefinisian aku agak kurang tepat akan tetapi pada aku inilah yang aku faham akan erti maruah ini.

Aku memang seorang twittertards. Sebelum tido malam tadi geng-geng twitter aku telah mention satu trending yang tiba-tiba top dalam ranking twitter dan masih duduk dalam tangga kedua pada pagi ni.


#adindaevans masih lagi duduk di tangga kedua trending twitter pagi ni. Aku mencari apa sebenarnya yang berlaku. Akhirnya aku faham. Ceritanya bermula apabila Adinda Evans ini menulis satu entri yang sangat kontroversi.

Sila klik gambar untuk imej lebih jelas. Aku tak suka nak memberi komen negatif kalau timbul suatu isu. Akan tetapi dalam isu ni memaksa aku memberi komen yang negatif. Untuk pengetahuan Adinda Evans ni adalah seorang budak sekolah yang belum mencecah 14 tahun pon. Pengakuannya secara terbuka ini sebenarnya ditulis di blog beliau pada Disember lepas. Tapi hanya baru-baru ini saja menjadi bualan hangat sehingga top trending di laman twitter. Lebih parah lagi sudah ada fanpage untuk beliau di facebook mengutuk dan mencerca tindakan bodoh beliau.

Pada aku Adinda Evans ni hanyalah budak sekolah yang tak cukup ilmu tapi sudah pandai berzina. Beliau juga sebenarnya tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan maruah diri lebih-lebih lagi beliau seorang perempuan. Isu zina di kalangan pelajar sekolah bukan satu isu biasa. Sebelum ni sudah berapa banyak video 3gp yang dilakukan oleh budak sekolah yang tersebar macam virus di internet dan juga melalui tangan ke tangan melalui bluetooth handphone. Cuma yang menarik adik Evans kita ni membuat pengakuan yang aku kira sebagai rasmi dan BODOH kerana menyiarkannya di dalam blog. Lebih bodoh lagi selepas membuat pengakuan itu beliau masih bicara soal maruah dirinya. Beliau berulang kali menyatakan tidak kisah kalau dicop sebagai bohsia asalkan ada seorang lelaki (boyfriend beliau ketika ini) masih boleh menerimanya sebagai isteri di kemudian hari. Serius sangat WTF.

Sebagai meng'cover' tindakan bodohnya itu beliau menyatakan di facebook beliau yang beliau sebenarnya dirogol oleh ex boyfriend beliau pada suatu ketika dulu. Yang peliknya boyfriend beliau itu kini dihukum penjara bakal menanti hukuman mati atas kesalahan merogol beliau. Another WTF.


Budak sekolah boleh la kau nak kelentong dik. Ingat orang kat Malaysia ni bahalol ke semua? Aku malas nak komen lebih-lebih. Korang nilai la sendiri macam mana keadaan dunia kita di akhir zaman pada hari ini. Awasi anak-anak daripada terjebak dalam kancah zina. Memang tak dinafikan zaman ini sukar untuk kita mengekang pengaruh ini semua. Tetapi dengan pemantapan iman dan akidah kita mampu membimbing keluarga kita daripada melakukan dosa-dosa besar dan patah lagi ianya sangat memalukan.

Akhir sekali aku nak bagitahu bahawa Juliana Evans adalah tidak ada kena-mengena langsung dengan Adinda Evans. LOL.




3 comments:

WANAJMUDIN said...

haha, great :D plus yeah, alasan die tuh, mmg xblh pakai la? haha, dari situ die menunjukkan kebodohan diri sendiri, pmr pun xlepas lg, haha, btw ilove ur story, :)

WANAJMUDIN said...

haha, i love u comment bout this girl, this girl terlalu menyimpang for sure, i fee pity to her parents, and his friends, sbb dapat malu however, while we still have chance to, bertaubat, bertaubat la, before its too late :)

ehana said...

mmg kecoh...rmai yg post entry nsihtkan adk ni....hope she take postive side ble rmai yg post entry sal isu ni...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...