Friday, January 2, 2009

Tahun Yang Baru

Rasanya tahun ni ada sedikit keunikan kerana kita menyambut tahun baru dalam dua kalender hampir sama harinya. Dan rasanya ramai yang mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat tahun baru bagi kedua-dua kalender sekaligus. Namun begitu ianya tidak bermakna kita boleh sesuka mencampur adukkan keduanya dalam suatu majlis atau kaedah peringatan yang mungkin agak bertentangan dari segi syarak dan sunnah.

Aku tak berminat nak membincangkan isu-isu bid'ah yang berlaku berkaitan dengan tahun baru ni. Walaupun ramai yang bertanya kepada aku tentang hukum hakam dan kaedah2 yang sepatutnya dibuat dalam pada kita menyambut tahun baru ini. Yang penting, jgn la melakukan sesuatu melanggar syarak dalam meraikan tahun yang baru ni...

Tahun ni aku tak buat apa-apa azam memandangkan aku selalu terlupa azam yang aku buat semasa awal tahun. Jadi aku skarang membuat suatu azam yang general....so akan digunapakai pada setiap tahun baru. Iaitu...menjadi yang terbaik dan lebih baik daripada tahun sebelumnya. Azam ni jugak sesuai untuk dijadikan azam harian..

Apape pun....Salam Hijrah 1430 dan Selamat Tahun Baru 2009. Semoga perancangan hari ini menjadi kenyataan pada esoknya....Hanya tuhan mampu mengubahnya.

1 comment:

SembilanPuluh said...

salam..
u write very well..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...