Monday, January 19, 2009

Sebab-sebab kenapa aku guna LINUX

Hari ni aku nak share sikit dengan engkorang semua kenapa aku telah tukar daripada menggunakan software2 yang dijalankan dalam windows dan beralih kepada LINUX. Tujuannya adalah kerana aku nak mempromosikan open source software ni kepada mereka yang masih terbelenggu dengan windows dan mendakwa Linux ni susah, tak berapa friendly dgn user dan bermacam2 dakwaan lagi.

1. Linux ni totally FREE....FOC dan sangat percuma. Kita di Malaysia mungkin kurang penguatkuasaan terhadap perisian cetak rompak ni. Tapi kalau di negara luar ianya sangat sensitif even end user sekalipun akan mengambil berat hal2 software yang kene bayar ni. Linux boleh di download secara percuma, dan diedarkan secara percuma juga. Kalau korang nak CD original pon akan dihantar secara percuma sampai kat depan pintu umah kau. Kau hanya perlu install dan guna sahaja. Kalau kau baik hati, kau boleh edarkan kat kawan2 lain tanpa ada kekangan undang2. Kalau kau jual sekalipon tidak menjadi kesalahan.

2. Free Virus...ni antara sebab utama aku bertukar kepada linux. Disebabkan source code linux ni tak sama macam window dan system structure yang berlainan, maka kalau virus yang sgt berbahaya pada windows mungkin tidak boleh buat apape kalau dia masuk dalam sistem linux. menarik bukan?tak payah lagi nak pikir pakai antivirus jenis apa.

3. Senang nak update. Memandangkan linux ni free, so update dia pun free jugak.even kalau kau nak install software baru kau tak payah nak cari dan merayau serata internet untuk dapatkan software. Cari je kat dalam Add/Remove programme, dan akan download dan install secara automatik. Sume ada kat situ, multimedia player, tweaking tools, utilities even third party software pon ada kat dalam tu. So sangat menyenangkan.

4. Desktop effects yang cun. Betul...sangat advance dan jauh lebih baik dari versi windows yang terbaru (Vista). Kalau kau terror, siap boleh tokok tambah lagi effect yang kau nak..kalau kau terror la...

5. Software yang advance...aku akui yang linux masih ada kelemahan dalam software2 tertentu yang belum dapat menandingi software kat windows. Tapi kalau setakat software asas macam office, messenger, browser dan mail manager, Linux telah jauh meninggalkan windows. Kalau tak caye try la install linus sekali.

6. Senang dipelajari, basically memang kita amek masa dalam nak mempelajari satu software baru yang kita baru jumpa. Even aku rasa kalau korang pengguna vista sekalipun nak kene belajar balik apaper istilah atau structure baru software tu. So back to square...engkau je yang malas nak explore dan mencuba satu benda baru. Aku tau, ada juga user yang downgrade dari vista ke XP hanya semata-mata tak biasa nak pakai OS tu...apparaa...

7. Ringan...Ya linux ni sangat ringan....kalau kau install pada pc yang spec rendah,ia akan minimumkan installation supaya pc kau tu tak terbeban dgn OS tu. So kalau kau pakai komputer buruk sekalipun masih boleh pakai linux..takyah beli baru kalau takde duit...baik simpan buat kawin atau beli itik.

8. Driver...kau takyah susah2 nak terkial2 install driver lepas siap install OS. Sume device kau dah boleh pakai dah. Dalam linux, developer and community sentiasa akan buat driver yang terkini untuk hardware yang baru kuar dan support windows supaya bole digunakan juga untuk linux.

9. Nampak pro...ni biasa la..kalau kau pakai benda yang pelik skit dari orang, mmg la kau nampak pro dan hebat. Tapi mmg tu hakikatnya. Linux untuk user yang rajin, tak mengeluh dan sentiasa mencari jalan keluar dalam suatu permasalahan software. Sebaliknya juga kepada pengguna windows.hehehe....

10. Sangat universal...cuma kalau kau dah selalu pakai window kau akan rasa linux tak bole itu dan ini. Cuba kau pakai linux...sume perkara kat windows linux bole baca. PDF ke, document file ker, gambar ker...sume bole run kat linux. So saper yang tak universal sebenarnya?

So aku rasa cukup setakat tu...kang marah plak orang yang pro windows ni...korang bole download atau request CD Linux Ubuntu kat banner yang ada gambar kambeng kat belah kanan blog aku neh. Try ler...tak salah mencuba...kalau kau try anak dara orang kau tak rasa salah plak...hehehe..jgn marah...gurau...takleh gurau kau pegi surau...itupon kalau kau nak pegi...

1 comment:

❀aRaBeLLa❀ said...

uihh ni cam rase nak tukar linux..aku pakai vista..adei lembap cam sipot...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...