Friday, September 17, 2010

Menzalimi dalam Kekejaman

Rasanya semua dah tahu pasal kes Datuk Sosilawati Lawiya seorang jutawan kosmetik yang dikatakan dibunuh bersama 3 rakannya yang lain di suatu lokasi di Banting baru-baru ini. Dan suatu yang amat menyedihkan lagi bilamana mayat kesemua mereka telah dibakar dan abunya telah dibuang ke dalam sungai. Tambahan lagi kematiannya itu hanya diketahui seminggu selepas kehilangannya dan tepat jatuh pada hari Aidilfitri pertama tahun ini. Suatu yang amat berat terhadap keluarga beliau untuk diterima. Kalaupun dia mati sudah pasti kita semua mahu melihat jenazahnya. Sudah pasti juga kita mahu melihat beliau buat kali terakhir di saat beliau akan dikebumikan.

Kematian semacam ini membuatkan kita akan masih berharap dia akan kembali dan kita masih belum boleh mempercayai bahawa yang beliau ini sudah tiada lagi. Apatah lagi dengan dengan keluarga beliau yang juga masih mengharapkan keajaiban agar beliau kembali keran beliau seorang yang amat disayangi oleh seluruh ahli keluarganya.

Sosilawati Lawiya bukanlah seorang yang kenal rapat dengan saya. Tapi persahabatan antara saya dan adiknya telah membuatkan saya menjadi seorang yang hampir dengan beliau. Saya hanya pernah bertemu dengan beliau hanya beberapa kali di kampung beliau di Batu Pahat semasa perkahwinan adik beliau yang juga merupakan pembantu peribadi beliau. Secara personal, saya amat mengagumi wanita ini dengan empayar yang dibina setelah sekian lama walaupun beliau bukanlah seorang yang berpelajaran tinggi. Tapi kemahuan itu menjadikan segalanya mungkin bagi seorang yang gigih seperti beliau.

Kehilangannya merupakan suatu kerugian besar kepada negara. Negara kita memerlukan lebih ramai lagi insan seperti beliau dalam membangunkan ekonomi negara dalam sektor swasta dan keusahawanan. Apatah lagi beliau merupakan seorang wanita.

Kepada kaum keluarga beliau yang mengenali saya khususnya adik dan ibu beliau, saya ucapkan takziah. Bersabar dan tabah atas apa yang terjadi kerana Allah itu maha adil dan penyayang. Semoga roh beliau ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Al-Fatihah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...