Friday, September 11, 2009

Ego Yang Tebal

Adakalanya sesuatu yang sukar diterima itu menjadi satu perkara yang boleh membukukan sesuatu dalam hati kita. Dalam pada itu ada beberapa perkara yang bakal menjadi perhitungan. Menang dengan bermaruah yang kononnya membuktikan sesuatu itu sebagai betul, atau pada hakikatnya adalah salah tapi hanya menegakkan benang yang basah.

Kalaupun menang dengan menegakkan dengan benang yang basah, ke manalah nak dibawa kemenangan itu andainya kalau umum sebenarnya tidak menerima apa yang dimenangi itu? Adakah dengan suatu pengiktirafan boleh menunjukkan benarnya kita di sana sedangkan pada tidakannya kita masih di laluan yang salah dan masih perlu diperbetulkan? Tidakkah berasa malu dengan membanggakan sebuah pengiktirafan kalau hanya bila melakukannya seolah kita seperti yang tidak layak mendapat pengiktirafan itu?

Kita hanya menang menunjukkan ketebalan ego kalau bersikap demikian. Hanya berjaya menunjukkan suatu kebodohan yang nyata kalaupun sebelum ini tak dapat dilihat oleh orang lain. Tiada kemana boleh dibawa pergi dengan ego itu. Dan kalaupun mendapat sanjungan manusia, munkin mereka itu dalam keadaan berpura ataupun mereka tergolong dalam golongan yang sama : Bodoh.
Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget