Friday, September 18, 2009

Ada Apa Dengan Raya

Akhirnya raya itu datang lagi. Datang dengan segala ribu kerahmatan dan kemenangan mukmin yang menjalani puasanya dengan sungguh puasa sekali. Dan apakah ertinya raya jikalau puasa itu tidak menjadi suatu medan yang baik dalam memperbaiki hati nurani insan yang mengakui dirinya sebagai Muslim meskipun tidak lagi sampai ke taraf Mukmin.

Berbaloikah raya disambut dengan berbelanja lebih daripada biasa? Atau bermaknakah penghayatan terhadap mereka yang tidak berkemampuan sekiranya raya itu sudah kelihatannya suatu pembaziran yang nyata lagi jelas?

Cukuplah bersahaja dan bersediakala kalau raya itu sekadar seadanya. Dan tak perlulah sehingga menjerut diri di musim ini kalau kemampuan itu tidak sampai ke situ. Dan terkadang Tuhan itu sudah menjadi perkara yang kedua bilamana raya itu kelihatannya sudah seperti lupa daratan. Suatu kesimpulannya akhirnya dapat dibuat yang kita sebenarnya tidak tahu apa halatujunya raya ini dan untuk apakah ia diadakan.

Kembalilah....Syukurlah...dan Ikhlaskan hati. Semoga dengan apa yang disambut pada hari ini bakal mendapat kerahmatan darinya.

Salam AidulFitri. Ampun Maaf dipinta. Selamat Hari Raya
Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget