Monday, November 16, 2009

Yang Sudah Sudah

Bila kita mengenang akan sesuatu yang lama, parut-parut itu sudah pastinya sudah hampir sembuh dan pastinya ubat-ubat itulah yang menyembuhnya. Dan kalau diingat dan terus diingat ianya boleh melukakan semula kalaupun ia sudah sembuh sepenuhnya. Memang benar, sekali kalau diluka pastinya tidak akan hilang kesannya itu walau sudah sembuh.

Ada baiknya kalau tombak itu dicabut, dirawat luka itu, dicarikan ubat dan jangan dipersoalkan atau ditanyakan atas sebab apakah luka itu terjadi. Yang perlu dilakukan hanya mencari silapnya sendiri kalaupun ia sebenarnya dan berhakikat silap itu datangnya dari orang lain.

Mencari silap dari yang lain hanya membuatkan luka itu menjadi sukar sembuh dan berdarah kembali kalaupun ia sudah sembuh. Apalah sangat nak dikenang kalau hari ini hidup yang dijalani semestinya sudah menjadi suatu yang lebih baik jika nak dibandingkan dengan yang lepas. Atau pun hidup hari ini semestinya menjanjikan suatu masa depan yang lebih sempurna lebih-lebih lagi kalau bercerita tentang masa depan di akhirat nanti.

Berjalanlah dengan semahunya kalau sudah nampak masa depan itu. Jangan berhenti dan melhat yang lain kalau ianya nampak tidak pasti. Apatah lagi menoleh belakang kalau ia hanya mencipta suatu yang menyakitkan.
Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget