Tuesday, November 17, 2009

Membenci Jahil

Adakah benar suatu yang kita tidak pernah tahu atau suatu yang kita tidak terfikir pun mengambil tahu merupakan suatu kejahilan kepada diri kita? Ataupun kita sendiri membataskan apa yang kita patut tahu tentang suatu yang kita perlu tahu dan kadangkalanya kita mengambil tahu suatu yang tidak sepatutnya kita ambil tahu sedangkan kitapun tahu yang tidak sepatutnya kita ambil tahu tentang hal itu.

Kejahilan adalah suatu yang membawa kesesatan kepada seseorang dan kdangkala ianya dilihat sebagai suatu kebodohan yang tidak boleh dimaafkan sekiranya umum mengatakan ianya suatu yang harus diketahui oleh seseorang. Kalaupun kejahilan itu dilihat sebagai suatu kebodohan, ianya tidak seharusnya dihukumkan kepada mereka yang tidak tahu tentang sesuatu yang seharusnya mereka patut tahu.

Melihat suatu kejahilan seolah melihat sebuah kebodohan yang tak berkesudahan. Dan seandainya ilmu yang dikatakan sebagai penyuluh itu tidak menjadi sebagai alat membunuh dan menutup kejahilan itu tidak digunakan sebaiknya, makan berpanjanganlah kejahilan dan juga kebodohan yang hanya ditepuk tangan oleh mereka-mereka yang melihatnya.

Apapun kejahilan itu terjadi di mana-mana di mana adanya suatu ilmu yang lebih di kalangan mereka yang lain. Sekiranya si jahil itu tidak diilmukan, maka selamanyalah suluhan itu akan malap dan dan kebodohan itu semestinya menjadi milik mutlak kepada empunya kejahilan.
Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget