Wednesday, August 5, 2009

Di Mana Kita?

Baru-baru ni aku pergi ke Bahau kerana menziarahi saudara aku yang meninggal dunia di sana. Pagi tu aku kena pergi ke pasar di pekan Bahau untuk beli barang-barang keperluan yang hendak dimasak untuk kenduri arwah. Pasar kat pekan Bahau tu kecik jer. Kalau nak dibandingkan dengan Melaka Sentral tu memang jauh lebih kecil dari segi saiznya. Apa yang menarik perhatian aku kat situ adalah pasar tersebut menggunakan sistem yang canggih dalam menguruskan perniagaan peniaga-peniaga ikan di sana. Boleh diakatakan semua kaunter bayaran di sana menggunakan komputer dan laptop untuk menerima bayaran. Siap ada tiket printer untuk resit diberi kepada pelanggan.

Sistem yang digunakan juga sangat cepat dan efisen. So pembeli di sana memang tidak menunggu lama kalau nak buat pembayaran. Sistem yang diorang guna siap ada network yang aku rasa disambungkan ke bilik server yang berada di tingkat atas.

Aku tiba-tiba merasa malu pulak, sebab kat Melaka yang bermacam program dan pelbagai propaganda dan kempen diadakan belum mampu melahirkan masyarakat yang pemikirannya yang ke depan seperti di Bahau walaupun ianya hanya sebuah pekan kecil yang boleh dikatakan tidaklah semaju seperti yang ada di Melaka.





















No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...